Genuaskinnen er plassert på dekk.
Oceanis 38 har en bred og åpen cockpit.
Oceanis har et lite kartbord. Badet er delt i to, med wc på den ene siden, og dusj på den andre.
Oceanis har to akterlugarer. I helgversjonen er disse uten innredning.
Oceanis har en langsgående bysse. I dagseilerversjonen, er seksjonen med komfyren utgått.
Salongen sett fra cockpiten
Oceanis har kun to luker i dekk, men store vinduer i skroget.
I stedet for skap, tar du heller med deg hele kofferten om bord, og henger opp den.
Oceanis 38 har en åpen hekk. Den har en badeplattform slik Bavaria.
Oceanis 38 har en Targabøyle. Her er storseilskjøtet festet,

Beneteau med nytt konsept

Oceanis 38 er en banebrytende konsept. Her er verdens første bilder av nyheten.

Publisert Sist oppdatert

Oceanis 38 ankom fra Sverige kun ett døgn før messen åpnet i dag. Den har verdenspremiere på Öppna Varv, men kommer også til Oslo.

En båt å vokse med

Oceanis 38 er modulbasert. Du kan kjøpe den enkel, som dagseiler, litt mer utstyr, som helgseiler, eller fullt utrustet, som turseiler. Prisen starter på rett under 1,2 millioner svenske kroner, mens turseilerversjonen ligger rett under 1,4. Den utstilte båten på messen er Weekenderutgaven til 1 240 000 svenske kroner. Konseptet er slik at man kan begyne med en enkel utgave. Og så oppgradere båten etter behov.

Lys og åpen

Den største forskjellen mellom weekendutgaven og cruiser er at helgseileren mangler hovedskottet. Båten er åpen mellom salong og forpigg. Med store vinduer i skroget, gir det en enorm volumfølelse. Båtens skrog er også enorm voluminøst. Sett bakfra, ser den like stor ut som First 45 som den ligger ved siden av. Like høy i fribordet, og nesten like bred.

Moderne linjer

Oceanis 38 er frekk i linjene. Båtens linjer minner mest om Pogo, ekstreme franske turseilere som er bygget for å plane. Konstruktørene Finot/Conq står også bak linjene til både Oceanis 38 og Pogo.

Beneteau har valgt å utruste Oceanis 38 med en targabøyle. Her er storseilskjøtet festet. Med sprayhooden oppe, ser denne løsningen ikke direkte vakker ut, men er praktisk.

Den utstilte båten er utstyrt med rullemast, noe som ikke helt kler skrogets tøffe linjer.

ÅPENT: Båten som er utstilt har en åpen løsning, uten hovedskottet.