Båten bygges i epoxy og glassfiber og vil veie under 4,5 tonn. Karbon og armidfiber er forbudt i klassen.
Beregninger viser at den nye Class 40-båten vil være mye raskere under visse forhold.
Mock-up av cockpiten.
Forty(1)Design har en særegen cockpitløsning.

Ekstrem shorthand båt

Jason Ker har konstruert en Class 40 med mange nye ideer som nå er under bygging.

Publisert Sist oppdatert

Båten «Forty(1)Design» er tegnet for Team Concise, og bygges nå hos McConaghy i Kina. Båten skal være ferdig i løpet av sommeren og delta på første regatta i august. Class 40 er en streng boks-regel som var utviklet for å skape en klasse av 40-fots shorthandbåter for lange havseilaser. Utgangspunktet for reglen var Pogo 40, som det finnes to båter av i Norge. Også «Solo», båten Rune Aasberg og Simen Løvgren seilte over Atlanterhavet med er en Class 40 båt.

En-type klasse

Utviklerne av båten har analysert ulike Class 40 båter, og har beregnet at deres nye konstruksjon kan være så mye som 45 nm raskere i løpet av et døgn. Det er det samme som en distanse fra Oslo til Tønsberg. Skroget er bredt, men samtidig smalt ved vannlinjen. Det har «Hard Chines», knekk mellom undervannskroget og sideskroget. Den har også «Chamfer», knekk mellom sideskrog og dekk.

Team Concise har seilt Class 40 i åtte år, og dette er deres tredje båt. Verdien av deres brukte båter har sunket kraftig, samtidig som at prisen på nye båter har økt kraftig. Utviklerne av «Forty(1)Design» håper ambisjoner om å skape en-type båt for Class 40.

Tre millioner kroner ++

Å bygge en one-off Class 40 vil koste mer enn 5 millioner kroner, mener Team Concise skipper Ned Collier Wakefield, som også er prosjektleder for båten. Han sier at båten vil bli konkurransedyktig mot de raskeste Class 40 one-offs, men ikke koste svært mye mer enn en racingsekket Class40 produksjonsbåt.

«Forty(1)Design» vil koste ca tre millioner kroner, uten seil og elektronikk. Det er litt mer enn en produksjonsbåt, men nyheten vil være langt høyere spekket med epoxykonstruksjon, oppvippbare ror, bedre mast, bedre kjøl og bedre dekksutstyr.

Sær cockpit

Mest oppsiktsvekkende er formen på hekken. Båten har flaggermusvinger bak. Ideen er tatt fra Volvo 70, og hensikten er å få en mer trim skjøtevinkel på unnavindseilene. Rorene er plassert under båten hvor løfteeffekten blir bedre enn om de var plassert på hekken. Men rorene kan vippes opp, og det gjør at lo ror kan løftes opp fra vannet for å redusere motstand, men det aller viktigste er at rorene vil sprette opp om det skulle ligge noe i vannet.

Deler av cockpiten er overbygget, slik som siste generasjon IMOCA 60-båter. Båtens overbygg har også et fremover rettet vindu som gir utsyn fremover mens seilerne er under dekk. Aktre del av cockpiten er helt fraværende. Meningen er å redusere volumet, noe som skal øke evnen til selvretting.

Bedre høyde

Overbyggets for gjør det mulig å plassere skinnen til fokka lavt og langt inn, noe som skal gi bedre høyde på kryss. Også vantene er plassert inn på dekk, som gir tettere skjøtevinkel på overlappende seil.

Forty(1)Design har et spesielt overbygg. Vindu fremover gir bedre sikt, og det smale overbygget lengre frem gir en bedre skjøtevinkel på fokka.