Jean-Pierre Dick seilte 2000 nm uten kjøl. Han brukte stikksverdene for å hindre avdrift og fikk stabilitet ved å bruke vannballast.
Safran hadde kjølblad av titan, en svært kostbar løsning, som var forventet å være pålitelig. Få dager etter start av Vendee Globe mistet båten kjølen.

Bedre shorthand regattabåter

IMOCA-klassen får nå en-type kjøl og en-type rigg for å øke sikkerheten, og redusere kostnadene.

Publisert Sist oppdatert

Kun 11 av 20 startende båter fullførte Vendee Globe. De fleste måtte bryte på grunn av tekniske problemer, og de mest alvorlige feilene var båter som mistet kjølen. Utrolig nok klarte Jean-Pierre Dick å fullføre race etter å ha mistet kjølen 2000 nautiske mil fra mål.

Lavere kostnader

Den tekniske komiteen i IMOCA-klassen som stort sett består av aktive regattaseilere avgjorde på fredag klassens fremtid. Komiteen ønsker å gjøre båtene mer pålitelige, øke levetiden for båtene, gjøre det tryggere og redusere kostnadene. Kjølbladet må nå bestå av ett stykke smidd stål, og skal være like på alle nybygde båter. Tidligere har kjølbladene vært støpt stål, karbonfiber og også av titan. Også riggen skal være identisk på nye båter.

Kun for nybygde båter

De nye begrensningene gjelder kun for båter som bygges eter i dag. Eldre båter kan fortsatt seile under 2012 reglen, for å holde båtene konkurransedyktig videre.