Den moderne skjærgårdskrysseren er tenkt med en moderne rigg uten akterstag.
Båtkonstruktør Håkan Södergren.

Moderne båter passer ikke skjærgården

Bengt Jörnstedt og Håkan Södergren diskuterer båtdesign i et innslag fra Hamnen.se. Det er verdt å se.

Publisert Sist oppdatert

Alle moderne båtene har havnet i samme bås, og det må vi komme oss ut av. Det er for lite fokus på seilegenskaper, og for mye på volum. Det er trender fra kontinentet som styrer hvordan båtene våre ser ut, og disse er ikke tilpasset seiling i Sverige, hevder båtkonstruktøren og den tidligere redaktøren av Segling.

– Båtene må tilpasses seiling mellom øyene, og båten må ha mer stueplass. Båtene er ofte laget for seks til åtte personer, men så mange er det sjeldent om bord, hevder eks. Redaktør Jörnstedt.

Håkan Södergren mener det holder med ett toalett om bord, men det må være dusj som kan brukes, uten å gjøre alt vått.

Større bysse

En bysse kan aldri bli stor nok. En standard løsning med et stort bord og to benker stenger passasjen frem i båten. Södergren mener det er en fordel å flytte byssa litt frem, ved kjølen hvor det er mindre bevegelser.

Tørkeskap

– Når vi kommer ned under dekk er man ofte våte, og da er det viktig med et tørkeskap. Kartbord er ikke nødvendig lenger mener Södergren, men her er Jörnstedt uenig. Uenigheten har gjort at skissen på innredningen i en moderne skjærgårdskrysser har blitt to versjoner. En etter Håkan Södergren ideer, og en versjon to etter Bengt Jörnstedt mening.

Mindre seilingsdybde

– En racingbåt må ha en dyp kjøl, men den er verdiløs i skjærgården, om den ikke har en kjøl som kan løftes, mener Södergren. Seilingsdybde på 1,80 har maksimalt mener Jörnstedt. Løsningen på en effektiv kjøl med lav seilingsdybde er å sette på en bulb. Bulbens form ødelegger for vannstrømmen rundt kjølen, og noe å skape en bedre vannstrøm rundt kjølen, så har Södergren satt på korte vinger. Disse ønsker ikke Jörnstedt som vil ha en så enkel løsning som mulig.

Laver fribord

Et lavt fribord gir en større nærhet til vannet, og Jörnstedt mener også at det gjør båten penere. De kommersielle båtprodusentene jager volum under dekk. Det ser bra ut på messer, men cockpitkarmene er ofte så lave at man sitter vondt, hevder den tidligere redaktøren av Segling.

Folk ønsker klassiske linjer på sine båter, forteller Håkan Södergren og refererer til sine siste oppdrag.

Du finner innslaget her.