X 412
Swan 44 fra 90-tallet kan bli din for en million kroner. Det er langt billigere enn hva du må ut for i kriserammete europa.

Gode bruktbåtkjøp

Få bruktbåter til salgs nå for tiden, men du finner tre drømmebåter til skampris.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Luffe 43 har gjort det bra på regattabanen i Norge. Her under Færderseilasen på 90-tallet.

Vinteren er en langtekkelig tid for båtkjøpere. Det har blitt lagt ut svært få nye bruktbåtannonser de siste månedene, og i dag ligger det ute kun 366 båter, tross for at mange kjøpere sikler etter å skaffe seg en ny båt før sommeren. Når snøen begynner å smalet, og presenningen kan fjernes av båten vil Finn.no bli overlesset av annonser. Slik var det i fjor, og slik blir det sikkert i år også.

Bedre tider for selgere

Finn.no gir et godt bilde av prisnivået, men båtene blir gjerne omsatt for en pris som ligger 10-15 prosent under den annonserte prisen. Prisene har falt svært mye de siste årene, og mest prisfall har det vært på båter fra før 90-tallet. Mange selgere har innsett verdifallet, og i fjor virker det som at selgere og kjøpere begynte å finne hverandre igjen, noe som også økte farten på omsetningen. Signaler fra markedet tyder på at mange som har utsatt båtbyttet sitt, mener at tiden er inne igjen for det.

Båten må være strøken

Magnus Lundgren jobber for Nord West på Orust som nå også bigger Najad. Verftet har også en betydelig bruktbåtomsetning, og Lundgren vet hva som skal til for at båten skal bli solgt.

– Bruktbåtkjøpere ønsker strøkne båter, og det kan vi hjelpe selgerne med å få, forteller Lundgren til Seilas.

Han mener det er god økonomi å sende bruktbåten på et proft verft, før den blir solgt videre.

Drømmebåt for en mill

Om man studerer prisene på finn, så kan det tyde på at det er kostbare kvalitetsbåter som har falt mest i pris, dette til tross for at eiere med kostbare båter, gjerne også bruker mer penger på oppgraderinger og vedlikehold. Billigbåter som Hanse, Bavaria, Beneteau og Jeanneau i en størrelse mellom 30 og 42 fot har holdt seg rimelig bra, tross om noen av disse båtene nærmere seg 15 år.

Billigere i Norge enn i Europa

Det er tre båter som peker seg ut som ekstremt god kjøp nå for dagen. Alle koster ca en millioner, og er priset langt lavere enn nivået i Europa. Alle fra annerkjente kvalitetsverft. En Swan 44 fra 1990 er annonsert for kun 1 million kroner. Den er nå på langtur, og har krysset Atlanterhavet mange ganger. Swan er seilbåtenes Rolls Royce. En raskt søk på yachtworld.com viser at Swan 44 annonseres med en prsi på rundt 2 millioner kroner.

En Luffe 43 er fra 1994 går for undr millionen. Båten har en moderne design for sin tid. Luffe er et lite dansk verft som ikke har klart å bygge opp en sterk merkeprofil her hjemme, men som bygger svært gode båter. På yachtworld.com ligger alle Luffe 43 med pris på over en million kroner.

Det beste kjøpet er kanskje en X412 fra 2003. Båten er annonsert for 1 050 000. Du finer billigere båter av denne typen på yachtworld.com, men disse er eldre, og du må også momse inn når du kjøper fra utlandet.

Swan er det båtkjøpe som gir mest status, mens Luffe sannsynligvis vil gi mer seilglede. Den har heller ikke teakdekk som en dag vil bli en stor kostnad. X 412 er mindre, og enklere å håndtere. Båten har blått skrog som krever litt jobb for å holde det pent, men det ser ut som at båten ikke har teakdekk.

Du finner X 412

Du finner Luffe 43 her

Du finner Swan 44 her