Dehler 38 har releativt mye volum i baugen, noe som gir en stor forpigg.
Smart oppbevaringsplass ved leidern.
Kurvete skapdører som er hengslet med gassfjerer.
Kartbord på babord side
Båten har et spesilet bad. WC er bak egen dør, slik at man kan entre akterlugaren selv om noen sitter på do.
Planløsningen på Dehler 38 er typisk Hanse, men Dehler har klart å skape egen stil
Karl Dehler
Dehler avduker sin nyhet

Dehler avduker sin nyhet

I dag ble Dehler 38 lansert i Dusseldorf. En ekte Dehler.

Publisert Sist oppdatert

Dusseldorf, Tyskland

Seilas fikk en sniktitt på nyheten, og en prat med mannen bak båten, rett før massene innvandrete båten.

Et lærerikt prosjekt

Karl Dehler er prosjektleder for båten, og så i sin åpningstale at hans far ville vært stolt. Karl Dehler er sønnen til grunnlegeren av verftet som nå eies av Hanse. Dehler 38 er ført båt som også er utviklet hos Hanses fabrikker etter at produksjonen ble flyttet fra Dehlers gamle fabrikk.

Vi er et ferskt team som har fått frie hender til å utvikle båten slik vi ønsker. Jeg er meget fornøy med produktet, forteller Dehler til Seilas. Båtens skroglinjer har mye til felles med Dehler 41, men har et helt nytt dekk, og ny innredningstil, forteller han.

Kurvet finer

Vi har utviklet en metode for å bøye finer. Det gir et unikt uttrykk, forteller Dehler. Det har vært krevende å få det til, men vi fant en løsning som heller ikke ble for kostbart. På innredningstegningene så båten svært moderne ut. I virkeligheten virker den mer neddempet og elegant. Dehler har klart å gi båten et nytt og spennende uttrykk, uten at det virker fremmed.

To utgaver

– Vi selger båten i to utgaver. En standard, og en versjon vi kaller Competition. Dette er ikke en racingutgave, men en lettere versjon av båten med karbonmast. Vi har spart vekt ved å lage lettere skap og skott. Båten har også en dypere kjøl som veier mindre, men gir samme rettende moment. Denne båten kommer også med oppgarderte Elvstrøm seil som standard, forteller Dehler.

Kommer til Norge

Dehler jobber på spreng for å få båten klar til Sjøen For Alle i mars. Det er en Competition som kommer opp.

– Jeg har bestilt en båt selv, forteller Karl Dehler, og avslører selv sitt store engasjement for båten. Prisen er heller ikke så ille. Den starter på 130 000 euro uten moms, eller ca 1,3 millioner norske kroner. Seil er inkludert, men elektronikk og komfortutstyr kommer i tillegg. Man bør få en båt for ca 1,5 mill med grei utrustning.