Dehler runder 50 i 2013

Ingen tyske verft har en så stolt historie som Dehler.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDBILDE: Dehlers DB2 er en av verftets aller mest kjente modeller.

Snakker man i våre dager om tyske båter, er det navnene Bavaria og Hanse som ligger fremst på tungespissen. Men man skal ikke gå mer en drøyt 10 år tilbake og det var Dehler som var navnet man tenkte på.

50 år i 2013

Neste år har det tyske båtmerket eksistert i 50 år, og det skal både feires og markeres. Nå eies verftet av den tidligere konkurrenten Hanse Yachts, men de nye eierne bedyrer at Dehler-navnet skal både hylles, æres og minnes i året som kommer.

Første markering skjer på messen i Düsseldorf i januar der nyheten Dehler 38 blir vist for første gang. Der vil det også bli vist en foto-utstilling som speiler Dehlers 50-årige historie.

Året 2013 vil også bli brukt til å samle materiale til en stor historiebok om Dehler-verftet og Dehler-båtene. Boken vil markere avslutningen på 50 års jubileet og komme ut i 2014 – og det fris til gamle og nye Dehler-eiere om at de skal komme med spennende fotomateriale til boken.

Startet i en kinosal

Grunnlegger av Dehler-verftet var Willi Dehler og det hele startet i en nedlagt kinosal. Den aller første modellen bar navnet Winnetou og ble bygd i 400 eksemplarer. Deretter dukket en modell-rekke ved navn Varianta opp – et navn de nåværende eierne har tatt i bruk igjen og lansert som et billigbåt-merke.

Willi Dehler ble betraktet som en av båtbransjens innovative pådrivere, og han drev sitt verft med tysk presisjon og orden. Dehler-verftet lå i front når det gjaldt å utnytte glassfiberens mange egenskaper, og allerede på 1980-tallet produserte verftet modeller som har mange av dagens elementer i seg. Den gangen var imidlertid ikke kundene modne for hvite eller lyse skott og mindre bruk av treverk under dekk.

Fight mot X-Yachts

Mange Dehler-modeller inneholdt også helt nye ideer, og med selvslående fokk og sitt Central Winch System (CWS) etterstrebet Willi Dehler å gjøre båtene lettest mulig å manøvrere.

Dehler husker også for sin mangeårige fight mot X-Yachts’ modeller i 3/4-tonn-klassen, der Dehlers DB-modeller kjempet mot X-102 og X-3/4-tonn. I flere år dominerte de to verftene denne klassen. Dehler bygde også i mange år anerkjente utgaver av den olympiske 470-jollen, en klasse der Willi Dehlers sønn, Karl, selv var aktiv.

Karl Dehler sitter i dag i ledelsen av Dehler-verftet, som nå ligger under Hanse-verftets vinger.