Life 10 får en stor cockpit og tre lugarer.
Life 10 får en moderne rigg. Den vil få mye duk, og høyt rettende moment, takket være en ektremt dyp kjøl.
Seilas testet Life 7.5 sist sommer. Til sommeren får båten egen klasse i Bohusracet.

Life 10 på tegnebordet

Peter Keerberg ønsker å bygge en storesøster til Life 7.5 og er åpen for kommentarer fra Seilas’ lesere.

Publisert Sist oppdatert

Med fem solgte båter av Life 7.5 på under et halvt år har svenske Peter Keerberg planene klare for en storesøster av den spreke båten.

Stiv og lett

Skroget vil bli bygget i vakuuminjisert glassfiber sandwich konstruksjon. Det 10 meter lange skroget vil ble 3,45 meter bredt, og derfor ikke like bredt som f.eks Pogo. Båten får en vippekjøl slik som Life 7.5 og Pogo. Med kjølen nede vil båten stikke hele 3 meter.

– Om man sammenligner det rettende momentet på en kjøl på tre meter kontra to meter, så kan vi spare 33 prosent av ballastvekten, forteller Keerberg til Seilas. Det gjør at Life 10 vil bli særdeles lett og stiv.

Moderne rigg

– Riggen vil få doble bakoverpekende salingshorn, uten akterstag slik som HP 1030 og Pogo 50. Storseilet vil få en firkanttopp, forteller Keerberg. Som standard vil mast og bom være i aluminium med dyform vant, men karbonmast med rod kan levers som alternativ. –Vi vurderer å kunne sette ett stagseil for tøffe forhold, forteller Keerberg. I baugen vil det komme et baugspryd for Code 0 og gennaker.

Også for tur

Illustrasjonen viser Life 10 med tre lugarer, men standard vil den komme med en tom forpigg. Dørene til lugarene vil bli laget i seilduk. Overbygget vil i store deler være laget i glass for maksimalt lysinnslipp. Det er ikke satt av plass ti kartbord, men det skal være ett utrekkbar sete fra baksiden av salongbordet som skal fungere for navigering. Båten kan leveres med en 15 hk diesel eller elektrisk motor. Den vil få CE A kategori.

Spesiell cockpit

Peter Keerberg har tegnet båten med to ratt som er satt relativt langt frem. Venuavinsjen forut er trukket inn i båten slik RM gjør. Det gjør det tryggere å betjene vinsjen. Storseilskjøtet er festet til ett punkt helt bak på hekken. Her står det også en vinsj for storseilskjøtet.

Hyggelig pris

Peter Keerberg mener at båten skal koste under 100 000 euro, billigere enn Xp33. Den skal ha 10 kvm mer seil på kryss enn den spreke danske nyheten, og veie 1,3 tonn mindre.

Noen data

LOA 9,99 m

Bredde 3,45 m

Vekt 3000 kilo

Dybde: 1/3 meter

Storseil 45 kvm

Fokk 30 kvm

Gennaker 120 kvm

Code = 60 kvm

Om du har meninger om Life 10, så bruk vårt kommentarfelt, eller send en e-post til Peter Keerberg