Xp33 under testseiling i november
Vannpåfyllingen gjøres fra byssa.Vanntanken er på 110 liter, mens dieseler på 50 liter
Dørken er senket ved bysse og kartbord for maksimal ståhøyde,
Vanntanken er plassert under babord salongbenk. Batterier under styrbord.
Skott er skrudd fast i dekk.
Båten har et lite kjølsvin hvor pumpen er plassert. Den har også løftepunkt. X-Yacht har gått vekk fra stålramme, men over kjølen er det plassert en stor stålplate.
Motoren er lett tilgjengelig, men det er litt tungvint om du liker å peile oljen hver dag.
Båten kommer standard uten køyer forut. det er ingen dør frem fra wc, akkurat som på J/111
God plass i akterkøyene.
Byssa har kun en vask, men du står bra og lager mat i sjø.
Kartbord med kjøleskap. Hav som kan mangle er skuffer for småting som vinsjhåndtak, blokker osv.
Overraskende rommelig under dekk. Den åpne løsningen øker romvirkningen.
Xp33 skal både gå fort på kryss, og plane på slør.
Båten har en tung kjøl med blybulb. Det gjør båten svært stiv.
Roret er plassert litt frem.
En detalj som storseilstrimmer vil sette pris på. et sted å sparke fra.
Fremfre del av cockpiten har en god karm. Det er stopper på fokkeskjøte slik at vinsjen kan frigjøres til gennakerskjøter.
Skjøteskinnen står på dekk.
Det erplass til ankerutstyr forut. Baugsprydet har drenering ned til ankerbrønnen.
Båten har kun en dør, frem til wc. Køyene akter er brede og funksjonelle.
Båten har en ramme i glass og karbon. Dørken ligger nedsenket mellom rammeverket.
Xp33 har en gedigen cockpit som vil fungere bra fr både shorthand og full crew seiling.
Xp33 har moderne form med knekkspant. Skroget er relativt smalt og lavt.

Xp 33 også litt for tur

X-Yachts nye 33-foter er på snarvisitt i Norge. Vi har tatt en titt.

Publisert Sist oppdatert
Xp33

Hovedbilde: Otto Backe regner med å få bestillinger nå som båten har blitt vist frem.

Xp 33 skal gi litt av hva X99 var på 80 og 90-tallet. Verftet har forsøkt å gjenskape den sportslige båten, bare i moderne form. Mye tyder på at de har klart det.

På roadshow

– Xp 33 er noe helt nytt. Det har vært mange interesserte kjøpere, men alle vil se båten før de legger inn bestilling. Jeg foreslo derfor et roadshow på forrige forhandlermøte, og det ble godt mottatt, forteller Otto Backe som kan fortelle om stor interesse for båten. Båten på nesten ti meter planer i 8 m/s, og går 7,6 knop på kryss i følge Backe. Han tipper at båten vil få et LYS-tall på ca 1,31. X-99 har et LYS-tall på 1,24.

– X-Yachts satser ikke på å lage noen en-type klasse ut av båten, men vi vil jobbe for at båtene som blir solgt blir så like som mulig, forteller Backe som vil anbefale aluminiumsmast.

Bra for shorthand

Xp33 er utstyrt med rorkult. Den er plassert helt i hekken, og er leddet til rorstammen lengre frem. Det gjør at det er svært stor plass i cockpiten. Den er nesten like stor som en X-41, men der deler rattet cockpiten i to. Men rormannen kan enkelt justere storseilet, og med autopilot, så er det fult mulig å seile gennaker alene.

– Med en pose til gennakeren i nedgangsluka kan man gjøre alt fra cockpiten, mener Backe. Utstillingsbåten er utstyrt med genuavinsj uten selvskjøter. Det gjør at man kan holde skjøtet stramt noen sekunder lengre i et slag, men en ulempe for shorthandseiling. En vinsj med selvskjøter kan bestilles, forteller Backe. Genoaskinnen er plasser på dekk, og for å få maksimal høyde vil det trenges enn innhaler.

Båten har mye vekt i kjølen. Det gjør den stiv. Den har nesten et halvt tonn mer enn HP1030 i kjølen, og også mer enn J/111. En tung kjøl vil gjøre at båten vil oppleves som trygg og forutsigbar.

Grei turbåt

Cockpiten er stor, og X-Yachts har gjort mye for å lage en lett og billig båt. Båten har et lavt fribord, men allikevel så er det fult mulig for en familie å dra på ferie i båten. Planløsningen minner om J/111 som er over en meter lengre. Dørkplatene er lagt så lavt som mulig, noe som gjør at jeg med mine 1,81 akkurat får ståhøyde med sko. Utstillingsbåten er uten køyer forut. Foran hovedskottet er det kun toalett og hengeskap. Salongen er overraskende stor, men et skikkelig bord. Båten har en grei bysse hvor det er plassert et kjøleskap under kartbordet. Byssa er utformet slik at den er enkle å bruke i sjø. Bak byssa og bak kartbordet er det to brede køyer. Det mangler dør, men hva gjør vel det. De færreste ønsker god ventilasjon, og sover med døren åpen. Det er også mulig å utsyre akterlugaren med ekstra rørkøye, noe som gjør at to personer kan sove helt mot lo under havseilasregattaer. En slik rørkøye vil også fungere bra for bagger og utstyr.

Mye båt for pengene

Xp33 ser ut til å være en letthåndterlig båt. En båt du kan dra alene ut å seile på kveldene. Sammenlignet med moderne turbåter med samme lengde, så er den trang under dekk, men sammenlignet med andre spreke seilbåter, så er både Xp33 billig og komfortabel. Xp 33 er på mange måter en miks av HP 1030 og J/111.

– Du får en godt utstyrt båt med seil for 1,3 millioner kroner. Da har båten oppgradert dekksutstyr for regatta, samt komfortutstyr for tur, hevder Otto Backe. Prisen på Xp33 starter på 105 025 euro uten moms og seil. En seilpakke fra North med genneaker koster 10 000 euro. I tillegg kommer komfortutstyr, elektronikk samt sjøsetting og klargjøring.

Fin salong med stort salongbord.

  Xp33

X-99 HP1030 J/111
LOA 9,99 m 10,00 m 10,30 m 11, 00 m
LWL 8,86 m 8,5 m 9,50 m 9,97 m
Bredde 3,21 m 3,00 m 3,28 m 3,28 m
Dybde 1,90 m 1,75 m 2,10 m 2,13 m
Vekt 4400 kg 2980 kg 3650 kg 3,901 m
Ballast 1700 kg 1300 kg 1250 kg 1565 kg
Storseil 33,8 kvm 32,3 kvm 47 kvm 37 kvm
Forseil 29,2 kvm 30,0 kvm 28 kvm 32 kvm
Spinnaker 96 kvm 78 kvm 110 kvm 130 kvm
 LYS  1,31  1,24  1,32  1,41