Salongen minner om dagens Dufour 405
Ny løsning i forpiggen
Moderne turseilere ser mer og mer ut som raske regattabåter. Dufour setter trenden.

Dufour utvikler

Til helgen starter båtmessen i Paris. Dufour har fire nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Det franske verftet ligger ikke på latsiden. Under messen i Paris blir store deler av Grand Large-serien, turseilerne til verftet byttet ut. Dufour 500 er alt kjent. På messen vil en ny 40-foter bli vist, Dufour 410 Grand Large. Det vil videre bli vist tegninger på en ny 38-foter, samt en ny 45-foter, alle i samme stil. Dufour 405, som nå blir erstattet av Dufour 410 ble kåret til Årets Båt i 2010. Dufour 445, som nå blir erstattet av Dufour 450 var nominert til Årets Båt i 2011.

Moderne stil

Alle de nye modellene har Dufours nye stil. Turseilerne minner om Dufour 36P som hadde premiere under utstillingen i Paris i fjor. Det er løygangen på hyttetaket og cockpitbordet som avslører at dette er turseilere. Knekkspant og uttrekkbart baugspryd skapet er aggressivt uttrykk. Båten beholder maksbredden helt tilbake til hekken. Det gir plass til en bredere cockpit. Hekken kan åpnes med en stor lem som danner en badeplattform.

Bred rigg

De nye modellene fra Dufour vil få overvantet plassert i skrogsiden. Det hindrer bruk av genoa. Dette er en løsning som stadig flere verft har tatt i bruk. En bred rigg gir mer styrke, noe som gjør at man kan gå ned i dimensjoner. Det sparer man både penger og vekt på. Ulempen er at det er klønete å komme seg frem på dekk. Dette har Dufour løst ved å trekk inn undervantet til hytta, slik at det blir passasje mellom over og undervant.

Noen data

Skroglengde 11,98 m

Vannlinjelengde 11,15 m

Bredde 4,20 m

Dybde 2,10 m

Vekt 9,5 t

Ballast/kjølprosent 2,6 t/28 %

Storseil 38,0 m2

Forseil (106 %) 33,0 m2

Motor 29 kW/40 hk (Saildrive)

Design Umberto Felci