TNT34
Sun Odyssey 469
Sly 38
Seascape 27
RM 1260
Outremer 5x
Nautitech 542
J/70
Italia 13.97
Dufour 36P
Catana 59
Bavaria Vision 46
B/one
Amel 55
Vi fikk sove i marinens staslige bygg i gå avsand fra havnen.
Vannin Galgani er med i juryen, og hadde fått med seg både offfiserer og ordføreren i La Spezia på å legge til rette for testing.
Marinejegere hjalp oss med mannskapsbytte.
Porto Venere ligger rett uten for La Spezia og ga en flott bakgrunn for bildene.

Årets Båter testet i Italia

Juryen fikk god hjelp av den Italienske Marine i La Spezia.

Publisert Sist oppdatert

Andre del av Årets Båt testing er unnagjort. Der fikk den internasjonale juryen bestående av 11 journalister fra europeiske seilbåtblader benytte seg av marinens fasiliteter. Båtene som ble testet var Amel 55, B/one, Bavaria Vision 46, Catana 59, Dufour 36 P, Italia 13.97, J/70, Nautitech 542, Outremer 5x, RM 1260, Seascape 27, Sly 38, Sun Odyssey 469 og TNT 34

Ønsker båtutstilling

Båtmessen i Genova halter, og mange utstillere er missfornøyde. La Spezia forsøkte å lokke til seg seilbåtene fra Genova for å skape en bedre båtutstilling. Her er det en splitter ny havn med alle fasiliteter. Forsøket med å kuppe messen i Genova ble stoppet av høye herrer i Genova, men byen litt lengre syd gir ikke opp. Denne helgen har de klart å lage en minimesse hvor presse, forhandlere og potensielle kjøpere kan prøve seile båter. Messen i Genova hadde en kraftig tilbakegang, men det var nesten kun på motorbåter. Antall utstilte seilbåter var nesten den samme som i fjor.

En viktig del av å få til en utstilling i La Spezia er å få publisitet, og det kan de oppnå ved å fri til journalistene i Årets Båt juryen.

Admiraler og ordfører

Store deler av La Spezia tilhører marinen, og det er tydelig at politikere og marinen spiller på lag. Hele juryen ble innkvartert på marinens område og fikk bo i kaserner for offiserer. Standarden var like god som på et hotell. Vi fikk også middager servert.

Første dag var både ordfører og herrer med mange gullstriper på brygga for å ta oss i mot.

Mellom skarpe skudd

Selv om mye av befalet hadde overraskende mye tid til å ta seg av oss, så er ikke all aktivitet nedlagt. Det var stadig trafikk med gråe skip, og det kan virke som at marinen testet ut en ny fregatt i området. En dag ble halve bukta stengt, og etter hvert forstod vi hvorfor. Over oss gikk det granater og skarpe skudd, og flere hørte hviningen av ammunisjonen i lufta.

Marinejegere stilte også opp for oss med en gummibåt som ble brukt til foto og transport mellom båtene.

Lett vind

I løpet av fire dager fikk vi testet 14 båter. Alle dager var preget av lett vind. To båter var savnet. Den franske dagseileren Code Zero hadde fått en skade under transport, og ble ikke seilklar. Vismara, en båt med avansert hybridfremdrifts system om bord kunne heller ikke stille. De hadde problemer med teknikken.

Totalt har juryen vurdert 23 båter i fem klasser. Hvem de fem vinnere blir vil bli annonsert under Dusseldorf-messen i januar.

Stor militær aktivitet i La Spezia.

Du finner bilder av de nominerte båtene fra testen i vr bildespesial.