Vi hadde vind på over 40 knop (20 m/s) i kastene, men på flatt vann.
Første del av Årets Båt testingen er gjennomført fra Southampton i England.
Stephen Jones er en erafren engelsk båtdesigner som har utviklet et imponerende skrog.

Isfjell er mest komfortabelt

Det er en utfordring å tegne tunge seilbåter som fungerer, forteller konstruktør.

Publisert Sist oppdatert

Stephen Jones har tegnet Southerly 47 som er nominert som Årets Båt i lukusklassen. Han er med på testseilingen, og forteller gjerne om båten konstruksjon. Jones er kjent for ekstreme konstruksjoner og vant ½-ton VM med konstruksjoner som lurte reglen, og som gjerne var flere fot større enn sine konkurrenter.

– Om du skal ha det mest mulig komfortabelt en en båt på havet, så bør den fungere som et isfjell. Jo tyngre jo bedre, og tungdepunktet skal også være lavt, forteller den britiske konstruktøren. Han har også tegnet de siste modellene fra CR-Yachts fra Orust i Sverige.

Utfordrende vekt

– Det er ikke noe problem å tegne en båt som er lett, og seiler fort. Det er en mye større utfordring å tegne en seilbåt som er tung, og som seiler fra, forteller Jones. Han mener at Southerly 47 er et eksempel på at han har lykkes. Den 14,3 meter lange båten veier 16,5 tonn. Vippekjøl

Southerly 47 har en unik konstruksjon. Bunnen av båten er av en stor jernklump med en tung og dyp vippekjøl som kommer helt opp i skroget. Det reduserer seilingsdypden fra 3,12 meter til kun 1 meter. Jernklumpen i bunn gjør at båten tåler fint å stå på bunn. Båten har også et skegg som beskytter propellen. Båten har nesten fire tonn ballast i bunnen av skroget, og over to tonn i selve kjølen som også har et moderne profil.

Imponerende skrog

Seiler med kjølen oppe – Southerly har et moderne skrog med mye volum forut og i hekken. Det gjør at skroget er raskere, men også mer retningsstabilt, forteller Jones. Skroget er faktisk så retningstabilt at det er mulig å krysse med kjølbladet oppe.

– Ved å vippe kjølen halvveis bakover på slør og lens blir båten enklere å styre i mye vind. Vekten blir også flyttet bakover, noe som løfter baugen, noe som er en fordel på slør og lens i mye vind, forteller designeren.

Southerly 47 har en opphevet salong.