Stygg, men spennende
Revolution 22 vil nok ikke imponerde på brygga, men under seil, så kan den imponere.
David Raison vant Mini Transat i 2011 med en egenutviklet båt. Den hadde en skrogform som de fleste trodde ikke hadde noe på havet å gjøre. Men Raison tok en klar seier med skroget som så ut som et badekar. Fordelen med skroget er at skrogstabiliteten øker, noe som gjør at båten kan bære mer seil.
Les mer om David Raisons «ReamWork» her.
Nytt konsept
Første turseiler som er bygget på David Raisons ide er Revolution 22. Denne båten har verdenspremiere under messen i La Rochell som holdes i disse dager, og vi har fått tilsendt ferske bilder. Vakker kan man ikke kalle båten, men hva ville vi sagt på 80-tallet om vi fikk se en moderne Bavaria eller Benneteau? Vår smak tilpasser seg tidens forandring, og noen mener at alt som er funksjonelt er vakkert.
Røff stil
For at dette skrogkonseptet skal fungere, så må båten være lett. Den må bevege seg på vannet, ikke brøyte seg frem. Revolution 22 er bygget i aluminium, og metallet er også brukt under dekk. Interiøret har et preg av å være en arbeidsbåt. Det er sikkert funksjonelt, men mye kos er det ikke. Det skal nok til noen gode argumenter for å få familien med på å kjøpe en slik båt. Men båten passer bra med dagens funksjonalistiske design trend, og båten ville nok vært i arkitekten Le Corbusier ånd.
Funksjonell innredning
For turseiling gir skroget svært mye volum. Revolution 22 har fått salongen forut. Køya ligger akter under cockpiten. Nedgangen er asymmetrisk. Selve kjølkassen er plassert helt i akterkant av overbygget, og blir som et skott mellom byssa og WC. Båten har en moderne T-kjøl som kan trekkes opp fra 1,5 meter til 0,5 meter.
Noen data
Skroglengde 6,80 m
Bredde 2,89 m
Vekt 1,6 tonn
Storseil: 19,5 kvm
Fokk 13,6 kvm