Til messen i 18 knop
Dette er fremtiden mener en entusiastisk forhandler. Oppdatert med video.
Tor Hove har begynt å selge Seascape ved siden av Elan. Seascape 27 har verdenspremiere under Båter i Sjøen, og i dag seilet den nye forhandleren båten fra Nærsnes til Sandvika under supre forhold.
– Båten planer for bare storseil, og vi hadde den i 18 knop, forteller Hove på brygga mens båten blir klargjort til visning i morgen. Den 8 meter lange båten veier bare så vidt over tonnet og har karbonmast.
Hyggelig pris
Båten var annonsert til å koste under 500 000, men nå har den blitt litt dyrere.
– Jeg har utstyrten med det utstyret som må til. Med et elektrisk anlegg, skikkelig do med septikk samt gennaker, forteller Tor Hove. Det har gjort at båten nå koster litt over 500 000, og da klar for seiling. Båten kan henge etter en vanlig bil, og dermed også enklet hentes fra verftet i Slovenia. Da bør man først sette av en uke med seiling i Adriaterhavet.
Smart under dekk
Båten på messen er en prototype, og gutta bak Seascape var lenge usikre på om den skulle vises frem før den var ferdig, men det har de gjort, og den kan du se i morgen.
Båten er svært lett bygget, og hele skroget, samt dekket og innredningen er laget i sandwich. Dørken under dekk er v Eva-skum som er lett, mykt og som isolerer. Dette har de plukket opp fra en Class 40 båt. Innredningen har en skikkelig forpigg og et relativt stor rom mellom forpigg og salong. Her er det også en skikkelig do. Smarte foldbare dører gjør at plassen blir utnyttet på en smart måte. Båten har en vippekjøl, og kjølkassen tar opp mye plass i salongen. Det gjør også støtten til riggen. Nederste trinn i leideren er en stor kjøleboks.
Billige løsninger
Båten er full av kostbar teknologi, men smarte innkjøp har gjort at prisen kan holdes lav. En hydraulisk pumpe løfter kjølen, og i stedet for å kjøpe en slik fra et maritimt selskap er den kjøpt fra en landbruksleverandør. Også karbonmasten er kjøpt inn til en pris som er en brøkdel av prisen en masteprodusent tar. Faktisk har båten også bom og salingshorn i dette kostbare materiale, samt forsterkninger under dekk. Smart motorløsning Båten har en påhengsmotor, men denne har en egen brønn i cockpiten og står under båten. Det gjør at propellen holder seg under vann, selv i bølger. Motoren styres med en standard gasshåndtak, og har derfor samme funksjon som en innenbordmotor. Du finner nyheten på messen her.