Håøybukta var eksotisk for utlendingene.
Salongen sett fra hovedskottet.
Detalj fra salongen.
Innredningen i den nye båten er mer påkostet enn i 409.
Aktre bad er størst, her tatt ovenfra gjennom luka.
Sun Odyssey 41DS har også store vinduer med mye utstyn, men man må stå for å ha glede av dem.
Akterlugaren er det største skille mellom Sun Odyssey 409 og Sun Odyssey 41DS. Nyheten har to lugarer og to bad.
Etter hvert fikk den Italienske journalisten av seg ullluen.
Med underskåret rullestorseil og selvslående fokk var det litt lite trykk i riggen.
SJEF: Erik Stromberg er produktutvikler for Jeanneau, og kan ta æren for den nye serien.
Alene i Paradis. En ukjent verden åpnet seg for våre europeiske kollegaer.

Verdenspressen i Norge

Jeanneau viste frem sin nye Sun Odyssey 41 DS i Drøbak denne uken. Neste helg har den verdenspremiere i Sandvika.

Publisert Sist oppdatert

Fredag fikk Seilas teste båten ut fra importør Heitmanns anlegg i Drøbak. Om bord var det to franksmenn fra Jeanneau og en italiensk journalist.

– Norge er et av våre beste og viktigste markeder. Vi har også tro på at den nye Sun Odyssey 41 DS vil bli godt mottatt i her, forteller Erik Stromberg fra Jeanneau. Heitmann har solgt 35 båter av Sun Odyssey 409, som deler det samme skroget.

Designet parallelt

Jeanneau 409 ble lansert i 2010 og ble kåret til årets båt i 2011. Dette var første modell ut i den nye Sun Odyssey-serien fra Jeanneua. Senere kom det en 37, 43 og 50 foter, og i høst også en ny 46-foter. I fjor ble Sun Odyssey 44 DS lansert, og den har det samme skroget som Sun Odyssey 439.

– Sun Odyssey 41 DS har akkurat det samme skroget som Sun Odyssey 409. Den har også samme kjøl, ror og rigg også. Til og med motoren er plassert på nøyaktig samme sted. Selv om 41 DS blir lansert førts nå, så ble båten konstruert sammen med 409. På den måten kunne vi lage to modeller ut fra samme skrog på best mulig måte, forteller franskmannen med det skandinaviske navnet. Han forteller videre at vektbalansen er nesten helt lik. Den nye dekkshusbåten veier 300 kilo mer, og vil nok ha tyngdepunktet ør lite høyere enn 409, men det høye overbygget er mest luft.

Den nye Sun Odyssey-serien har blitt en stor suksess, og 409 som treffer godt i alle markeder, som en liten båt i Middelhavet, og en stor i Nord Europa har til nå blitt produsert i 350 eksemplarer.

Underrigget

Fredag morgen var det en litt kald nordavind og overskyet. Vi krysset nordover langs Håøya. Sun Odyssey 41 DS kommer standard med rullemast, men kan leveres med vanlig mast som et valg. Båtene hadde oppgraderte seil, men storseilet manglet spiler.

– Spiler i et rullestorseil kan skape problemer, så vi anbefaler seil uten til båtkjøpere som ikke har så mye erfaring med rullemast, men vi kan levere med spiler, forteller Stromberg.

Testbåten er også utstyrt med selvslående fokk, og med to underdimensjonerte seil, så var jeg faktisk imponert over at vi klarte å seile 5 knop i 5 m/s vind. Høyden var heller ikke så ille.

Norgesreklame

Vi diskuterte vår sære vanene med selvslåer som Stromberg bare ville selge i Skandinavia når det kom som en mulighet på de nye modellene, men løsningen selger både i Middelhavet, USA og Australia. Vi diskuterte også vårt ønske om å ha ankervinsjen bak. Jeg ville vise dem hvordan vi gjør det og foreslo at vi tok en tur til en naturhavn. Tilfeldigvis hadde vi seilt forbi Håøybukta, så vi satte kursen dit. Ingen kunne fatte at det var noe sted å legge til der, men plutselig åpnet det seg en oase som fikk utlendingene til å måpe. Sola hadde kommet frem også, og Italieneren hadde lagt vekk ull-luen. Vi må sjekke vannet, foreslo jeg som viste at det var behaglige 19 grader.

Vi ville gjerne bare bli, alle sammen, men jeg hadde planlagt å seile med familien, så vi måtte videre. Utlendingene skjønte ideen med ankeret bak, tross for at vi la oss longside, og skjønte også hvorfor Norge er et av de beste markedene for båt.

MER DUK: Med Code 0 ble det mer fart i sakene, et seil Stromberg anbefaler.