TNT 34 er fra et Polsk verft som intill nå kun har bygget motorbåter.
Outremer ble kåret til Årets Båt i 2010. Her er storesøsteren som skal være ekstremt rask.
Nautitech 542 skal være en god miks av volum, komfort og fart.
VISMARA 50 HYBRiD er en båt for teknofriker med mye penger.
Code 0 fra Black Pepper er bygget for å spare vekt, ikke penger.
Det ligger mye tankearbeid bak B/one, men holder den mål i dette selskapet?
A27 er som en stor og spennende jolle med overnattingsmuligheter. Den kan til og med leveres med innenbordsmotor.
X-Yacht har tatt mange priser under Årets Båt i løpet av årene opp igjennom og har sjansen på ny med deres nye 50-foter.
Sly 38 er fra et verft som har kommet seg på beina igjen etter svake år.
MC34 koster mye, og er bygget for å vinne regattaer, men har likevel en grei innredning.
Grand Soleil 39 er også på vei til Norge. En meget spennende båt.
Dufour 36P er første modell ut i en ny Performance-serie fra verftet. Mottagelsen i markedet hav vært stor. Nå er en båt også på vei til Norge.
Italia Yachts er et nytt verft som har utviklet tre spennende modeller hvor den mominerte 45-foteren er den største.
Discovery 57 er en videreutvikling a 55-foteren som ble utviklet av et langturektepar som ikke kunne finne den perfekte langtrbåten.
Amel 55 er bygget for å gjøre det enkelt for eieren. Storesøsteren på 64-fot imponerte juryen i fjor, men ikke nok til at båten fikk den gjeve prisen.
Jeanneau følger opp med Sun Odyssey 469 som teter gapet mellom 43 og 50-foteren. Lillesøsteren på 40-fot vant klassen i 2011.
RM 1260 er alt kommet i Norge og blir vist under Båter i Sjøen ved Sandvika. Det blir spennende å se hvordan dette moderne konseptet vil fungere.
Delphia 31 kan bli en viktig modell for verftet.
Bavaria Vision 46 er en av verftets to nominerte båter.
Seascape 27 kan kanskje klare å skape en helt ny nisje.Blir båten så bra som den er på papiret kan det bety at båter under 30 fot kan bli aktuelle igjen.
Hanse 415 er kanskje den mest aktuelle båten for det norske markedet av alle de nominerte.
I år blir det egen kategori for flerskrogsbåter, og danske Dragonfly 32 er nominert.
Årets Båt-listen er klar

Årets Båt-listen er klar

25 båter fordelt på fem klasser er nominert til den prestisjetunge prisen som deles ut under messen i Düsseldorf i januar 2013.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbildet: Hallberg-Rassy 412 er den eneste svenske båten som er nominert i år.

Europeiske båtverft går på sparebluss, men allikevel så lanseres det nye modeller, men ikke i samme takt som før. I juni var journalister fra ledende båtblader i Europa samlet i Hamburg for å sette opp nomineringslisten. Bare Carlos Serra fra spanske bladet Yate, var hjemme. Båtbladet er langt ned på grunn av tøffe tider, men det har også konkurrenten, så Serra starter opp igjen og vil fortsette i juryen under et nystartet båtblad.

Nye teststeder

Krisen i båtbransjen har også påvirket båtutstillingene. Vi har i de senere år testet i Ijmuiden i Nederland og i Barcelona i Spania. Begge steder rett etter at mesen har lukket dørene. Messen i Nederland er flyttet inn til Amsterdam, og der er det lite egnet for båttest. Messen i Barcelona sliter med å få utstillere, og flere av båtene vi har testet her i de senere årene har ikke vært utstilt, men transportert fra fabrikk kun for Årets Båt.

I år vi testen av de nordeuropeiske båtene bli gjort fra Southampton, straks etter mesen der. Orust i Sverige var et alternativ, men Orust er litt tidlig, og det blir også bedre tilrettelagt for testing i Southampton.

I Middelhavet er testingen flyttet til Genova. Det er bedre for produsentene, og også bedre for juryen. Vindforholdene skal være bedre enn i Barcelona.

Færre båter

De nominerte båtene er plukket ut fra en lang liste basert på forslag fra juryen. I år telte denne listen 55 båter, litt færre enn i fjor. Det er særlig båter i størrelsen mellom 30 og 45 fot hvor det har blitt færre kandidater. Særlig nyheter fra Beneteau var savnet.

Det blir mye diskusjon i juryen for å komme til enighet om listen over de nominerte båtene. Det er et tydelig skille mellom nord og sydeuropa når det gjelder smak. Personlig skulle jeg gjerne sett flere båter fra Skandinavia på listen over nominerte båter.

Familieseilere

BAVARIA 46 VISION: Nye linjer fra det tyske verftet. Et formspråk som viser fremtiden. Båten seiler også bra.

DELPHIA 31: Det polske verftet lever høy kvalitet til en hyggelig pris. Nå ser det også moderne ut.

HANSE 415: Mye volum, gode seilegenskaper til en lav pris. Båter følger opp storselgeren Hanse 400.

RM1260: Fransk og nytenkende. Båten er bygget lettere enn konkurrentene, og har en innredning for havet.

SUN ODYSSEY 469: Storesøster til 409 som ble Årets Båt i 2011, og bygget etter samme ide og stil. 

 

Luksusseilere

AMEL 55: Det finnes fortsatt seilbåter med ketch-rigg. Denne er bygget for problemfri langturseiling.

Discovery 57: Sentercockpitbåt fra England. Forbedret versjon av 55-foteren som blir lovpriset av langturseilere.

HALLBERG-RASSY 412: Orust-verftet utvider sortimentet med aktercockpitbåter, og gjør linjen sprekere.

ITALIA YACHTS 13.97: Lettbygget turseiler fra Italia som plasserer seg et sted mellom X-Yachts XP og XC-serie.

SOUTHERLY 47: Gedigen og moderne turseiler fra England med dekkshus og opptrekkbar kjøl.

Skarpseilere

DUFOUR 36P: Spreke nye linjer fra Frankrike. Båten har alt vist seg å hevde seg på regattabanen.

GRAND SOLEIL 39: Den nye 39-foteren har tre lugarer og to bad, og alt blitt en salgssuksess.

MC34: Kostbar IRC-racer i karbon med innredning fra Marc Lombard bygget på et verft med stor kompetanse.

SLY 38: Sprek italiensk design fra et lite verft som har vunnet Årets Båt pris for noen år siden.

Xp 50: Årets nyhet fra Danmark bygget over samme lest som Xp 44 og Xp 38.

Spesielle seilere

ARCHAMBAULT 27: Sprek og sporty 27-foter som kan leveres med forskjellige løsninger og innredninger.

B/One: Båten fra Bavaria som skal få unge til å seile, og til å rekruttere fremtidige båtkjøpere.

CODE ZERO: Fransk dagseiler med doble ror og retro overbygg. Skrog og rigg er av karbon.

SEASCAPE 27: Båtens skal kunne trekkes på henger av en bil, og tåle seiling på havet. Skal være trygg og rask.

Vismara 50 Hybrid: Avansert båt med diesel-elektrisk drivlinje og en innredning ingen har sett i båt tidligere.

Flerskrogsbåter

DRAGONFLY 32: Rask trimaran med innbrettbare sideskrog og en turinnredning med køyeplass til seks.

Nautitech 542: Rask og elegant katamaran tegnet av Marc Lombard. Den skal også være let bygget.

Outremer 5X: Ekstrem fransk katamaran med sterkt fokus på sjøegenskaper of fart.

TNT34. Polskbygget trimaran med en nytenkende løsning med sideskrogene som kan trekkes inn.