Solarpod kan leveres i en koffert med solcellepanel.
Reservestrøm med håndtak

Reservestrøm med håndtak

Solarpod er både et batteri, regulator og inverter i ett. Kjekt for St. Hans.

Publisert Sist oppdatert

Solarpod er nytt på markedet, og blir tatt inn av Jarle Karlsrud i Fishtail. Karlsrud er selv langturseiler, og vet hvor viktig det er med strøm om bord.

– Solarpod er ikke laget spesifikk for båt, men jeg mener at produktet kan ha et stort anvendelsesområde om bord, forteller Karlsrud.

Innebygget batteri

Solarpod inneholder et 20 Ah LiFePo4-batteri, samme som i moderne el-biler. Det gir tilsvarende effektiv energimengde som et vanlig bilbatteri. Batteriets energi kan levers både som 230 volts vekselstrøm via en vanlig stikkontakt, 12 volts likestrøm via en vanlig 12-volts kontakt, eller via to (5 volt) USB-utganger for mobil, iPad, eller kameraer. Inverteren som gir 230 volt er på 400 watt. Inverteren har en modifisert sinuskurve, og er derfor ikke egnet til alt av elektrisk utstyr. Med 12 volt leverer boksen ut 5 amp, som gjør at den vil gi full strøm i fire timer. Boksen har nok energi til å holde en TV i gang i åtte timer.

Flere ladekilder

Det er flere måter å få strøm inn på batteriet. Med boksen følger en transformator fra 230 volt til 14,7 volt. Du kan også lade den direkte fra båtens 12 volts anlegg. Videre kan den ta strøm direkte fra solcellepanel, og boksen inneholder en regulator for å få riktig ladestrøm. Det tar ca 6 timer få ladet boksens batteri.

Perfekt for sommeren

Solarpod er super for mindre båter uten avanserte lademuligheter om bord. Den gjør også at du kan ta med deg kjøleboksen på land for kald drikke, eller for å holde musikken i gang. Perfekt for St. Hans, med andre ord.

Solarpod koster nesten 8000 kroner. Du får kjøpt den her.