Fire B/one seilklare på brygga utenfor Stockholm på morgenkisten.
En av sommerens lengste dager, men solen var godt ned lenge før alle fire båtene var seilklare
Masten er leddet, men hele mannskapet må hjelpe til for å få den opp. Riggen er av aluminium.

Verdens første B/One regatta

I Stockholm ligger det fire nye regattabåter fra Bavaria som skal brukes til en uhøytidlig regatta av skandinaviske journalister.

Publisert Sist oppdatert

B/One er Bavarias tiltak for å få unge til å seile. Det trengs. Båtkjøpere blir stadig eldre, og det bekymrer bransjen som fremdeles har det tøft. I går var det full aktivitet for å få båtene rigget, og gutta fra Fabola Yachts holdt på til langt på natt.

   – Dette er de første serieproduserte båtene, og det er første gang det er mer enn en B/One på vannet på en gang. Det blir stort å se fire båter mot hverandre, forteller Peter Mayer fra Bavaria. Han har jobbet tett med prosjektet hele veien. Nå bygges det seks båter i uken, og disse blir spredt rundt om i verden. Tre av båtene skal til Chile.

Stor båt

B/one virker større enn hva jeg hadde forventet. Den er 7 meter lang, men virker en del større en CB66Racer, som båten har mye til felles med. Heller ikke B/one har akterstag slik CBen heller ikke har, men CBen fikk etter hvert forsterket støtte bakover, fordi salingen ikke tok i mot presse fra genneakeren. B/One har heller ingen vinsjer, men det er utveksling på fokkeskjøtet. Det blir spennende å se hvordan det fungerer.

Ikke for tur

B/One selges med en lett innredning for turseiling. Selv om cockpiten er lang, over halve båten, så er det mye volum under dekk. Båten er relativt bred, og har mye volum i baugen også, men den har ingen hytte, så høyden under dekk er begrenset. B/one er ikke særlig mer egnet til turseilas enn en Melges 24.

Båtene i Stockholm har alle racing seil, som er ekstra. Den vil nok bli snillere med standard dacron seil. Båten er tøffere enn forventet, og i linjene, så minner den mye om Farr 400.

B/one under dekk.