Slik ser Røkkes båt ut under dekk.
Båten har en liten sprayhood over nedgangsluka
Det er tre vinduer i overbygget, men dise blir skjult bak et lokk.
Seilene trimmes via knapper.
B42 har en ektremt lang cockpit
Riggen er laget av avanserte materialer. Mast av karbon, og vant av PBO.
Masten kommer på plass
B42 er enkel under dekk.
Søsterbåten til Røkkes nye B42. Båten er smal, lang, lett og masse vekt i kjølen.
Røkke har døpt sitt nye leketøy «Ren glede»

Røkke seiler Færderseilasen

I går ble Røkkes nye B 42 rigget. Båten har fått navnet «Ren Glede».

Publisert Sist oppdatert

«Ren Glede» er KNS sitt slagord som er en god beskrivelse av seilsporten. I Leangbukta i disse dager er det fult av folk fra Brenta-verftet, men også profesjonelle seilere, bla skipperen på Kjell Inge Røkkes gigantiske seilbåt. Disse personene var ikke i det snakkesalige humøret, og så rett ut at de hadde fått munnkurv fra Røkke, men de røpet at båten vil stille til Færderseilasen, noe som betyr at Røkke har skiftet vannsport fra motorkatamaraner til seiling.

Rask båt

Seilas har testet Røkkes lillesøster, B 30, og kan skrive under på at dette er raske og morsomme seilbåter. B 30 deler linjene med B 42, og det var særlig på kryss at 30-foteren imponerte. Båten seiler ekstremt høyt. Den 12,8 meter lange båten veier bare 5,6 tonn, hvor hele 3 av disse sitter i kjølens bulb. Det blir spennende å se hvilket LYS-tall den får. Vi tipper et sted mellom Landmark 43 med LYS 1,48 og GP42 «Al Capone» med LYS 1,55.

Du finner PDF av testen av B30 her

Knappseiling

B 42 er tegnet av Luka Brenta, mannen bak de første Wally-konstruksjonene. Den nye båten til Røkke bygger på samme filosofi som Wally, bare i mindre målestokk. Et rent og moderne design, men også en båt som er enkel å håndtere gjennom et skjult hydraulisk anlegg hvor seilene kan trimmes via trykknapper.

Standard båt

Gutta på brygga fortalte at Røkkes nye båt er en standard modell. Båten er en dagseiler med enkle overnattingsmuligheter. Under dekk er det en salong, byssa og toalett. Cockpiten er enormt lang. Det er heller ikke mye luksus under dekk. Kraftige rammekonstruksjon har en dominerende plass, og det er ikke mye pynt å oppspore.

Båten er bygget svært avansert og lett. Masten er selvfølgelig i karbon, men det er også spart mye vekt på vantene. Disse er i PBO. Videre er rekkewire byttet ut med dyneema. Dekk og dørken i cockpiten er det lagt pynt. Den er i teak, delvis dekket av en beskyttelsesduk. Seilene er fra North og levert av Christen With.