Fra motorbåt til seilkatamaran

Franske seilkatamaraner selger mer enn noensinne. Det er motorbåtfolket som velger flerskrogbåter med seil på grunn av dyr diesel, hevder produsentene.

Publisert Sist oppdatert

Hovedbilde: Katamaranen har mye plass å by på og appellerer sterkt til motorbåteierne i disse tider.

I et svakt båtmarked i Frankrike siste år kunne Beneteaus Lagoon-divisjon legge frem et regnskap som viste en salgsøkning på 35 prosent. Resultatet i 2011 var det beste i verftets historie. I følge salgssjefen hos Lagoon, Yann Masselot, skyldes en stor del av salget at mange båteiere går over fra motorbåter til seilkatamaraner.  Mye av årsaken er trolig de stadig økende oljeprisene som gjør det både miljømessig og økonomisk mer fordelaktig å seile.  Og katamaranen forener på mange måter det beste både fra motor- og seilbåten.

Lagoon solgte like over 250 seilkatamaraner mellom 12 og 19 meter (38 – 62 fot) i regnskapsåret 2010/11.  Nær 90 prosent av produksjonen går til eksport, det meste til land i Europa.

Utsiktene for 20ll/12 er imidlertid ikke de beste. Kjøperne er avventende og utsetter kjøp av ny båt. Lagoon satser derfor nå mest på Kina der bedriften har etablert seg med eget kontor i Shanghai, og hvor Lagoon allerede er det ledende merket innen seilkatamaraner. Neste satsing blir i India, melder verftet.