Enda en ny J-båt på vei

Spirit Yachts i England skal bygge en Olin Stephens-design fra 1937.

Publisert Sist oppdatert

De velstående ønsker klassiske linjer. J-båtene som ble brukt under America’s Cup før krigen har høy prestisje. Klassen fikk sitt come-back etter at noen av båtene ble restaurert. Nå vokser klassen ytterlige med flere nybygg etter gamle tegninger.

Nå har en amerikansk gruppe kaster seg på karusellen, og bestilt båt fra et verft i England som har spesialisert seg på trekonstruksjoner med klassiske linjer. Båten får navnet «Cheveyo» som betyr dedikert kriger på indiansk.

I februar ble en replika av «Rainbow» sjøsatt i Nederland, les mer her

Forkastet design

Før America’s Cup i 1937 utviklet amerikanerne med Harold Vanderbilt i spissen seks forskjellige skrogmodeller for å forsvare tittelen. Disse ble tanktestet før prosjektledelsen valgte å bygge C-modellen som ble «Ranger», en båt som klarte å forsvare pokalen mot engelske «Endeavour»

Nye analyser

Sparkman & Stephens og verftet Spirit Yachts har analysert de sek forskjelleige designforslagene som ble utarbeidet av Starling Burgess and Olin Stephens i 1936. Deres analyse viser at designforslag B vil være raskere sett i lys av dagens teknologi.

Mer original

Mens andre nybygde J-Båter er bygget i aluminium, vil «Cheveyo» bli bygget i tre, etter moderne kladbakingsteknikk. Skroget vil bli lettere, og spart vekt vil bli lagt som økt ballast. Mens andre har fått forhøyet sitt fribord, vil «Cheveyo» beholde sitt lave fribordet. Den vil også holde dekket like rent som originalt. Masten derimot vil bli bygget av karbon.

Båten vil bli innredet i stil fra 30-årene.

Noen data

Length Overall: 139 ft 42.4 m

Length Waterline: 86.9 ft 26.5 m

Beam: 21.0 ft 6.4 m

Draft: 15.0 ft 4.57 m

Sail Area: 8290 ft2 770 m2

Displacement: 176 LT 178 tonnes

Classification: RINA C HULLMACH-Y-SHORT RANGE

Machinery: Caterpillar 320hp.

Gensets: Northern Lights Northern Lights

Naval Architect: Sparkman & Stephens Inc. Greenwich CT. USA

Builders: Spirit Yachts Ltd. Ipswich UK.

Interior Design: Sean McMillan, Spirit Yachts

Project Manager: Innes McGowan

Original Design: W. Starling Burgess and Sparkman & Stephens