Søk i arkivet

Damelugaren med nedfelt badekar
Damelugaren med nedfelt badekar
Kongelugaren
Kongelugaren
«Britannia»s krybbe
«Britannia»s krybbe
Delaminering
Delaminering
Prosjektleder Guiseppe Longo og arkitekt Stefano Faggioni
Prosjektleder Guiseppe Longo og arkitekt Stefano Faggioni
Rorkulten skal erstattes med ratt og «Britannia» får ny skansekledning.
Rorkulten skal erstattes med ratt og «Britannia» får ny skansekledning.
Amerikanske Scott Ward har 27 års erfaring i å finansiere veldedige prosjekter. Alle bilder tatt av Mikkel Thommessen
Amerikanske Scott Ward har 27 års erfaring i å finansiere veldedige prosjekter. Alle bilder tatt av Mikkel Thommessen

- «Britannia» ruver som merkenavn

Det sier amerikaneren Scott Ward som har kjøpt kongeyachten «Britannia» på vegne av en veldedig stiftelse

Bilder over. «Britannia» får ny bermudarigg slik den originale båten hedde de siste årene. Alle tegninger gjengitt med tillatelse av Studio Faggioni

Scott Ward har ledet mange veldedighetsprosjekter i sin tid, og selv om han ikke har mye seileerfaring er han overbevist om at «Britannia» blir et suksessprosjekt. - Navnet Britannia har en helt spesiell klang i befolkningen, sier han og har fått en bekreftelse på dette siden «Britannia» ankom Cowes tidligere i måneden. Interessen for båten er enorm og daglig er det bedrifter eller enkeltpesrsoner stom tilbyr penger eller tjenester. - "Alle" vil være involvert i dette prosjektet, sier Ward.

Sliten båt
Etter mer enn to år i bøyene ved Son, ser «Britannia» nokså sliten ut der hun ligger til kai i East Cowes ved anlegget til South Boats som skal stå for ferdigstillelsen av båten. Dekkshus og skylights i mahogny skal erstattes av nye i teak, skansekledningen skal erstattes og ny innredning er tegnet av Studio Faggioni som blant annet var sterkt involvert da «Magda XIII» ble restaurert i Viareggio. Det er flere tegn på delaminering på fribordet der topcoaten er separert fra kjernematerialet. Det er derfor ikke mulig å si når båten endelig er seilklar eller hva sluttarbeidene vil komme til å koste. Før 2013 blir det i hvertfall ikke, selv om det meste av seilgarderoben ligger klar hos seilmakerne Ratsey & Lapthorn i Cowes.

Ros til Coates
Både Scott Ward og Guisppe Longo er fulle av lovord for Sigurd Coates som satte igang dette prosjektet og førte det så nær endelig gjennomføring. Særlig Longo som en av de mest anerkjente prosjektlederne for restaurering av klassiske båter er spesielt imponert over byggingen av «Britannia» som er helt etter tegnigene og meget solid gjennomført. Longos ord veier tungt i dette miljøet ettersom han sto bak det som beskrives som kanskje det mest vellykte av alle resaureringsarbeider av «Big Class Boats», restaureringen av J-båten «Lulworth».

- Uten Sigurd Coates pågangsmot og satsevillighet hadde dette prosjektet aldri blitt noe av, sier Ward som er opptatt av at Coates forblir i prosjektet selv om han ikke lenger har eierinteresser i båten. - Sigurd blir med i stiftelsesstyret, og han får benytte båten personlig en til to uker i året, sier Ward.

Hjemmhavn i Cowes
«Britannia» vil få sin hjemmehavn i Cowes på Isle og Wight, akkurat som den opprinnelige kongeyachten, helt til den etter befaling fra avdøde Kong George V ble senket i den engelske kanal 9. juli 1936. Ward regner med at den i seks måneder i året vil bli benyttet til seiling for veldedige formål der særlig krigsveteraner og barn vil bli tilgodesett, mens den i de resterende skal brukes til oppdrag for næringslivet og ved regattaer i England, Middelhavet og Karibien.

Grei finansiering
Scott Ward forteller at hans medspillere reagerer svært positivt på at man for første gang tar i bruk en stor klassisk båt til veldedige formål og han har klare indikasjoner på at den vil bli vel mottatt også i corporate markedet. I de årene han har jobbet med slike prosjekter har han bygget et stort nettverk og han nærer ingen bekymring for finansieringen hverken av sluttarbeidene eller driften av båten. Med bermudariggen som vil gi «Britannia» verdens lengste tremast, kan fire personer manøvrere båten.

Det som per dags dato er usikkert er om båten noen gang blir å se på regattabanen igjen. Scott Ward vil at båten skal være synlig ved alle de store regattaene for «Big Class Boats», men at det vil kreve så store ressurser å bemanne båten med kompetent mannskap at man ikke ser for seg at båten vil kappseile med det første.

Les mer her
 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen