Ferdig båt. Det neste er dekket.
Siste finish
Stykket blir kappet med skalpel, og det er umulig å se overgangen.
Etter at begge sider var belagt med folie, ble det satt på et eget stykke for hekken.
Folien kappes ved dekket. Varme gjør at limet slipper lettere.
Folien kappes ved vannlinjen.
En markeringstape blir lagt der folien skal avsluttes ved vannlinjestripen.
Folien bøyes over dekk.
Varmepistol gjør folien tøyelig, og gjør at den kan legges rudnt dobbeltkrumme fllater.
Folien jobes slett ved hjelp av en sparkelspade.
Det blir mye krøll i starten, men limet sitter ikke skillelig fast før etter åtte timer.
Folien legges på skroget som et stort klistremerke
Folien grovklippet
Daniel S Zielinski tilpasser folien til skroget.
Småskader var sprklet opp og pusset
Utgangspunktet var en sliten 2,4mR
Du skal langt innpå for å se skjøten mellom to folier. Her er nærbilde av overgangen mellom skrog og hekken.
Å legge folie ser lett ut, men krever erfaring og en stødig hånd. Overflødig folie blir kappet vekk med skapell. Med en lett hånd skal det ikke bli riper i gelcoaten.
Det er ikke bare farger, men også strukturer i paletten av forskjellige folier. Foliene kan brukes til mer en bare skroget. Også innredningen kan få et løft med bruk av klistremerkene.
Halv jobb. Den mate overflaten på karbonfolien er super for en sliten båt.

Ny båt med folie

Store klistremerker er et alternativ til lakkering, og gjør at du kan få ny skrogfarge i løpet av en dag.

Publisert Sist oppdatert

Det startet med reklame på biler, men etter hvert som plastfilmen ble bedre og valgmulighetene større, har mange valgt å gi nytt liv til bilen ved å dekke lakken med plastfilm. Firmaet Signmaker satser nå på båt, og daglig leder Ruth Breitenstein er selv glad i seile. Vi fikk demonstrert hvordan jobben var å gi en sliten 2,4mR nytt liv.

Gir beskyttelse

– Har du kjøpt deg ny bil, så er det smart å legge på en folie. Det vil beskytte lakken, og gjøre at du får en bedre pris når du skal selge den, mener Breitenstein. Også gelcoaten båter vil få en beskyttelse, mener hun. Folien vil bli skadet om du skulle være så uheldig å gå i brygga, men det er lett å bytte ut det skadete området med en ny bit folie, forteller Breitenstein. En god folie vil ikke falme i sollyset.

Halv pris

Det koster omlag halve prisen å få nytt skrog ved hjelp av folie i forhold til lakkering. Den store fordelen er at jobben kan gjøres på slippen, mens man må ta båten inn i en hall for å få et bra lakkresultat, forteller Breitenstein. Vi kan legge folie på en seilbåt i løpet av en dag. En båt på størrelse med en Ballad vil koste fra 14.000, mens en 40 foter vil koste 10 000 mer, men prisen er avhengig av folietype. Denne kan koste fra 140 kroner til 1200 kroner løpemeteren.

To timer

Seilas fikk demonstrert hva en folie kan gjøre for en sliten båt. I lokalet på Alnabru stod det en 2,4 mR, en en-manns seilbåt på litt over fire meter.

Eieren hadde gjort en rask jobb med polystersparkel, som var grovlipt.

– Polysetersparkel må herde i mange dager før vi kan legge på folie, ellers vil folien smelte. Formen må være bra, men det er ikke noe nødvendig med høyglans før vi legger folien. Den er tynn, så ujevnheter syns igjennom, forteller Daniel S Zielinski som er en mester på å få folien til å ligge pent. Fra start til slutt var båten blitt ny i løpet av to timer. En slik jobb vil vanligvis koste 4 500 kroner, men eieren hadde valgt en kostbar folie til 560 kroner løpemeteren.

Karbonlook

Den lille seilbåten fikk en folie som minner om karbonfiber, et populært valg av rånere på panseret på biler.

– Denne folien er dyrere og mer komplisert å jobbe med, men den matte finishen skuler et dårlig grunnarbeid bedre enn en blank folie. Valget av folier en endeløst, fra lær til metall og metallic. Speilblank metall inneholder metall og kan ikke strekkes, noe som gir begrensninger, forteller Breitenstein.

Det er uendelige fargemuligheter. Det er også mulig å printe ut folier med avanserte mønstre.