Hallberg-Rassy 412 på vei
Hallberg-Rassy 412 på vei
Hallberg-Rassy 412 på vei
Hallberg-Rassy 412 på vei

Hallberg-Rassy 412 på vei

Curt Gelin har besøkt verftet og sett på siste skudd under bygging.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidet med nye Hallberg-Rassy 412 pågår for fult, og verftet holder skjemaet. Skroget er på plass og snekkerne jobber med innredningen. Det gjenstår tre måneders arbeid før båten er ferdig, forteller Gelin.

Trygg og solid

Hallberg-Rassy 412 vil bli en velseilende båt. Skroget blir moderne med U-spant og bredt akterskip. Et skrog med mye formstabilitet. Den bærer like mye duk som HR 40, men har et større storseil og fokk i stedet for HR 40 genua. Blykjølen utgjør 36 prosent av totalvekten.

Nye løsninger

Båtens rellingslist vil skille seg ut fra tidligere båter fra verftet. Den blir lavere og tynnere, noe som vil redusere vekten. Rekkestøttene vil bli montert i rellingslisten, ikke på dekk som før. Det gir et ryddigere dekk, og gjør det enklere å ta seg frem på dekk. Masten vil stå på dekk, og ha undervantene trukket inn, slik at det ikke hindrer passasje. Løygangen blir plassert på hyttetaket, og skjøter og fall blir trukket bak til rormannen i kanaler under cockpitkarmene.

Ett ratt

I motsetning til konkurrentene får Hallberg-Rassy 412 kun ett ratt. Det skal gi bedre rorfølelse, og bedre komfort. Cockpitbenkene blir lengre. Det skal være god plass mellom cockpitbenkene og rattet, noe som gjør at det store rattet ikke skal hindre passasjen i cockpiten.

Bedre konstruksjon

Hallberg-Rassy 412 får en mer moderne konstruksjon, også byggteknisk. Båten vil få kraftige forsterkninger som tar opp krefter fra kjøl og rigg.

Hallberg-Rassy 412 mot konkurrenterna

                        HR 412          Xc 42     Saare 41 AC  Swedestar 415

LOA                12,61 m        12,81 m          12,52 m             12,61 m

Vannlinje         11,50 m        11,47 m           11,20 m             11,30 m

Bredde              4,11 m         4,10 m             3,92 m               3,75 m

Dybde               1,99 m         2,10 m             2,00 m               2,07 m

Vekt              11 100 kg     11 400 kg          9 800 kg            8 000 kg

Ballast            4 000 kg        4985 kg          3 900 kg            3 300 kg

Ballast/vekt          36 %             44 %               40 %                  40 %

Seilareal        90,1 kvm      97,2 kvm          103 kvm              98 kvm

Mastehøyde    19,65 m             20 m          18,95 m             19,65 m

Motor             VP 75 hk Yanmar 55 hk      VP 55 hk           VP 40 hk

Diesel             340 liter         250 liter          300 liter             180 liter

Vann               340 liter         520 liter          320 liter              320 liter

Pris (SEK)   4 218 500         3 800 000    3 125 000           3 485 000

Design Germán Frers  Niels Jeppesen  K-J Stråhlmann   Håkan Södergren