Søk i arkivet

Life 7,5 er under bygging i Polen, og skal være på vannet i april
Life 7,5 er under bygging i Polen, og skal være på vannet i april
Båten er bare 2,5 meter bred, men holder bredden hele veien.
Båten er bare 2,5 meter bred, men holder bredden hele veien.
Life 7,5 får moderne rigg uten akterstag.
Life 7,5 får moderne rigg uten akterstag.
Cockpiten er stor for en 25-foter.
Cockpiten er stor for en 25-foter.

Tøff, svensk og trailbar

Life 7,5 er utviklet av en svenske etter inspirasjon av Volvo Ocean Race båtene og Wally.

Det finnes noe tilsvarende som Brenta 30, men de er dyre, bygget for innsjøseiling, og har ikke de moderne planende egenskapene som Volvo Ocean Race-båtene har, forteller Peter Keerberg til Seilas. Ideen til Life 7,5 kom etter at jeg søkte på markedet etter en trailbar, rask og tøff seilbåt med fire køyeplasser. Det fantes ingen slike båter.

Lett og stiv
Den 7,5 meter lange båten er 2,5 meter bred, som er største bredde for en normal henger. Båten skal veie kun 850 kilo. Lav vekt blir oppnådd via vakuumstøp av skrog, dekk og innredning. Båten blir bygget i Polen. Båten får høy stabilitet takket være en dyp kjøl på hele 2 meter. Der nede sitter det en bulb på 400 kilo. Kjølen er opptrekkbar. Dette sammen med høy skrogstabilitet vil gjøre at båten kan føre mye duk og plane.

Micro Wally
Life 7,5 får en stor cockpit og et rent dekk. Liner er ført i kanaler under dekk. Teak i cockpiten er standard, og det er mulig å få teakdekk som ekstrautstyr. Baugsprydet blir i karbon. De første båtene vil komme med aluminiumsmast fra Selden, men planen er å kunne tilby båten med karbonmast også. Båten får to ror på hekken og en bulbkjøl med et effektivt profil.
–Vi vil holde en høy kvalitet på material, konstruksjon og utstyr, forteller Peter Keerberg.

Også for tur
Peter Keerberg har planer om å få til en en-typeklasse for bade innaskjærs og uttaskjærs seiling. En «raid» regatta Marstrand – Skagen – Hankø – Marstrand vil passe båten bra. Uttaskjærsegenskapene vil gjøre båten trygg, noe som er en fordel for turseiling. Under dekk vil det være to køyeplasser, en liten bysse og vask. Båten vil få en vanlig påhengsmotorløsning. En el-motor ble for kostbart.

I produksjon
Det er en tøff satsning Peter Keerberg gjør. Han har vokst opp i båt og vært på langtur i seilbåt. Prosjektet er alt godt i gang. Life 7,5 er tegnet av tyskeren Dieter Blank. Peter Keerberg vil selge de første båtene svært billig, kun 455 000 svenske kroner inkludert moms. Det tilsvarer 400 000 norske kroner. Båten vil komme på vannet i begynnelsen av april i Göteborg.

Deler tanker
Peter Keerberg er ikke alene om sine ideer. Båten har mye til felles med SeaScape 27 som også er under utvikling. Begge disse båtene følger en internasjonal trend med lettere båter, med høyere stabilitet og planende skrog. SeaScape har tydligvis masten lenger bak enn Life 7,5 og har dermed litt mindre storseil, men større fokk. SeaScape vil koste ca 45 000 euro uten moms, og uten seil, men med karbonmast. Prismessig ser det derfor ut for at Life 7,5 og SeaScape 27 vil bli ganske like. Det tilsvarer Pogo 30 om kommer til høsten vil også dele mange ideer.

Les om SeaScape 27 her

                        Life 7,5    SeaScape 27
LOA                      7,5m         7,99 m
Bredde              2,50 m          2,54 m
Dybde        2,00/0,60 m 1,95/0,85 m
Vekt                    850 kg       1150 kg
Ballast                400 kg         550 kg
Storseil              28 kvm        26 kvm
Fokk                  15 kvm        21 kvm
Code 0               30 kvm
Gennaker          60 kvm         72 kvm
Pris              400 000 kr    450 000 kr

Du finner mer info om Life 7,5 her


Formen gjøres klar til støp.




 Kommentarer

Nyhetsbrev

Få oppdaterte nyheter om seiling helt gratis på mail to ganger i uka.

KOMMENTARER

Har du en mening om denne saken – del den med oss! Vi ber om saklighet, respekt for andres meninger og at man holder seg til emnet. Les våre retningslinjer her.  Vi modererer diskusjonen om nødvendig. Vennlig hilsen redaktør Axel Nissen-Lie.

Gå til toppen