Grønn supertanker

Skipstrafikk står for en stor del av vedrens CO2-utslipp. Vind og sol kan redusere utslipp av drivhusgasser. Her er en realistisk ide på hvordan det kan gjøres.

Publisert Sist oppdatert

I følge FNs klimapanel slipper skipsfarten ut 1,12 milliarder tonn CO2 årlig, og norskkontrollerte skip utgjør 5 prosent av trafikken i følge forskning.no.

Bedre skrog og maskin

Richard Sauter hos Sauter Carbon Offset Design har en ide om hvordan miljøutslippet kan reduseres. Han mener at det er mulig å redusere utslippene med 75 prosent med teknologi som finnes i dag, og har planene klare for en oljetanker. Skroget er alt utviklet av Mitsubishi og vil redusere vannmotstanden. Videre vil skipet ha den mest grønne maskinen som er utviklet. Det er en hybridmaskin utviklet av Wartsila, og går på flytende gass. Bare maskinen og skrogformen vil redusere utslippene betydelig.

Grønn kraft

Videre skal skipet kles inn med solcellepaneler. Solenergien mener Richard Sauter vil redusere forbruket med 15-20 prosent. Videre vil båten utstyres med en rekke DynaWig-rigger. Vindkraften vil redusere utslippet med ytterligere 20-30 prosent. Totalt mener Sauter at hans tankskip vil ha 75 prosent mindre utslipp enn dagens oljetankere.

Nedbetalt i løpet av fire år

Sauter mener at skipet vil koste 15 prosent mer å bygge, men rederiet vil spare mye på redusert drivstoffkostnader. Han mener at man vil spare 60 millioner dollar i året på drivstoffkostnader, og at skipet vil gå i pluss etter fire år i forhold til en tilsvarende oljetanker. Et slikt skip vil gjerne leve i 25 år, og i løpet av den tiden vil det ha spart miljøet for over 3 millioner tonn C02.

Les mer her.