Båten har en innholdsrik langsgående bysse.
Båten på utstillingen har tre lugarer og to bad.
Båten har en tradisjonell cockpit med ett ratt. Skjøter og fall er ført bak til rormannen. Det er kun to vinsjer i cokpiten.

Vilm satser på Skandinavia

Den største seilbåtnyheten i Gøteborg er Vilm 41 fra Tyskland. Verftet satser på vekst og nye modeller.

Publisert Sist oppdatert

Båtmessan, Göteborg

Vilm blir bygget i på Øya Rügen i tidligere Øst-Tyskland. Verftet har historie helt tilbake til krigen, og produserte også lystbåter under DDR-tiden, men flest fiskebåter.

Vi har levert mange båter til Norge, men svært få kjenner oss, forteller Kai Hinrichs på messen i Göteborg. Vi bygger alle Fjord Ternene for Hanse, forteller han. Fjord Terne ble for kostbare og kompliserte for det store tyske verftet, og satt derfor bort produksjonen.

Fra motorseilere

Vilm har en lang historikk med motorseilere, men nå vil verftet nå nye målgrupper, og har satt i gang en fornyelsesprosess. Første steg i prosessen kan du se på messen i Göteborg. Det er en Judel/Vrolijk design som kommer I to utgaver. En dekkshusvariant, og en med tradisjonelt overbygg. Det er den siste som vises på messen.

Båten på messen har ikke noe nytt skrog. Skroget er basert på Dehler 41 fra 90-tallet. – Vi sparte mye penger på å overta en eldre konstruksjon fra Judel/Vrolijk. Vi sammenlignet data med nye båter, og denne konstruksjonen har holdt seg svært godt. Det eneste som mangler er ett rett stevn, men det er det ikke alle som liker, forteller Hinrichs.

Lavere pris

Hvordan skal dere konkurrere mot Orust-verftene, spør jeg salgsjef Kai Hinrichs. Pris er svaret hans. 41-foteren på utstillingen starter på 2,1 millioner svenske kroner, men det er uten teakdekk. Dekkshusvarianten har mye utstyr og teak dekk som standard og koster en million kroner mer.

– Vi vil også forsøke oss i Norge og ønsker å stille ut båter i Sandvika til høsten, forteller Hinrichs.