Bavaria med nye visjoner
Bavaria Vision 46 er så flott at den setter Cruiser-serien i skyggen. Se film
Bavaria er kjent for lav pris og fornuft. Design har aldri vært verftets sterke side, tross for assistanse fra BMW. Det amerikanske designkontoret til det tyske bilfabrikken klarte å gi Bavaria-båtene særpreg, men direkte elegante er det vel få som syns Cruiser-serien er. Bavaria Vision 46 har skroglinjene fra Farr, men engelske Mark Tucker har gitt båten linjer, og det ser svært bra ut. Bavaria Vision setter cruiser-serien i skyggen når det gjelder stil og finish. Båten viser at verftet kan om de vil.
Komfortable cockpit
Bavaria har nok sett litt på Beneteau Sens-serien. Spesielt den store og komfortable cockpiten deler samme ide. Nedgangsluken er lagt til styrbord. Det gir en hjørnebenk i cockpiten, samt en sentralt plassert vinsj for fall.
Båten har doble ratt, og det er faktisk muligheter for å bevege beina rundt yttersiden av rattene. Det gir en super mulighet for å seile med rattet mellom beinene. Også Vision-serien har en stor badeplattform, men hekke blir ikke like åpen som på cruiser-serien.
Vi fant splitter ny teknologi fra Lewmar i Vision. Den har et nytt el-vinsjsystem som gjør at du kan slå over fokka ved hjelp av ett tastetrykk. Vi skrev om systemet fra utstyrsutstillingen Mets, men det er første gang vi ser systemet montert i en båt.
Se film av Lewmars selvslåer her.
Når vi ankom messen var båten utstyrt med en sprayhood. Denne så litt lav ut, og ble fjernet til åpningen. Som på mange andre båter er storseilskjøtet flyttet enda lengre frem på bommen. Det vil øke belastningen på bommen.
Litt motorbåt
Vision har blitt enda bedre på komfort. Den er stor og åpnen, men løsningen krever også mye plass. Båten utstilt i Dusseldorf har kun to lugarer og ett bad, og det er ikke imponerende på et så stort skrog. Verftet har tegninger på en tre-lugars versjon, men her må man gå gjennom toalettet for å nå den tredje lugarer.
Det er eldre personer som kjøper seilbåter i dagens marked. Personer som ikke trenger flere enn to lugarer. Bavaria følger markedet, og seilbåter ser ut til å følge trenden fra motorbåter. Større og færre lugarer.
Forpiggen er flott, men akterlugarer er kosligere. Den har to separate køyer, og det er mye luft over køya. Slike akterlugarer har jeg kun sett før i motorbåter.
Kommer til Norge
Vi traff Lunde Båt sjef May-Len Stensaker på messen. Hun var svært fornøyd med verftets siste kreasjon. Lunde Båt har så langt bestilt to slike båter, og regner med å legge inn en bestilling til etter messen.
– Vi har mange potensielle kunder som ønsker å vente å se båten før bestiller, forteller Stensaker til Seilas.
Bavaria Vision 46 vil bli et trekkplaster på Sjøen for alle.