Bavaria med nye visjoner

Bavaria Vision 46 er så flott at den setter Cruiser-serien i skyggen. Se film

Publisert Sist oppdatert

Boot, Dusseldorf

Bavaria er kjent for lav pris og fornuft. Design har aldri vært verftets sterke side, tross for assistanse fra BMW. Det amerikanske designkontoret til det tyske bilfabrikken klarte å gi Bavaria-båtene særpreg, men direkte elegante er det vel få som syns Cruiser-serien er. Bavaria Vision 46 har skroglinjene fra Farr, men engelske Mark Tucker har gitt båten linjer, og det ser svært bra ut. Bavaria Vision setter cruiser-serien i skyggen når det gjelder stil og finish. Båten viser at verftet kan om de vil.

Komfortable cockpit

Bavaria har nok sett litt på Beneteau Sens-serien. Spesielt den store og komfortable cockpiten deler samme ide. Nedgangsluken er lagt til styrbord. Det gir en hjørnebenk i cockpiten, samt en sentralt plassert vinsj for fall.

Båten har doble ratt, og det er faktisk muligheter for å bevege beina rundt yttersiden av rattene. Det gir en super mulighet for å seile med rattet mellom beinene. Også Vision-serien har en stor badeplattform, men hekke blir ikke like åpen som på cruiser-serien.

Vi fant splitter ny teknologi fra Lewmar i Vision. Den har et nytt el-vinsjsystem som gjør at du kan slå over fokka ved hjelp av ett tastetrykk. Vi skrev om systemet fra utstyrsutstillingen Mets, men det er første gang vi ser systemet montert i en båt.

Se film av Lewmars selvslåer her.

Når vi ankom messen var båten utstyrt med en sprayhood. Denne så litt lav ut, og ble fjernet til åpningen. Som på mange andre båter er storseilskjøtet flyttet enda lengre frem på bommen. Det vil øke belastningen på bommen.

Litt motorbåt

Vision har blitt enda bedre på komfort. Den er stor og åpnen, men løsningen krever også mye plass. Båten utstilt i Dusseldorf har kun to lugarer og ett bad, og det er ikke imponerende på et så stort skrog. Verftet har tegninger på en tre-lugars versjon, men her må man gå gjennom toalettet for å nå den tredje lugarer.

Det er eldre personer som kjøper seilbåter i dagens marked. Personer som ikke trenger flere enn to lugarer. Bavaria følger markedet, og seilbåter ser ut til å følge trenden fra motorbåter. Større og færre lugarer.

Forpiggen er flott, men akterlugarer er kosligere. Den har to separate køyer, og det er mye luft over køya. Slike akterlugarer har jeg kun sett før i motorbåter.

Kommer til Norge

Vi traff Lunde Båt sjef May-Len Stensaker på messen. Hun var svært fornøyd med verftets siste kreasjon. Lunde Båt har så langt bestilt to slike båter, og regner med å legge inn en bestilling til etter messen.

– Vi har mange potensielle kunder som ønsker å vente å se båten før bestiller, forteller Stensaker til Seilas.

Bavaria Vision 46 vil bli et trekkplaster på Sjøen for alle.

I forpiggen er det et lite sminkebord. . Puffen under kan flyttes til salongen for å få flere sitteplasser rundt salongbordet.
Eierlugaren er forut og er i typisk motorbåt-stil.
Du kommer rett inn i stuverommet fra badet. Her er det mulig å sove. Stuverommet har vindu.
Flotte detaljer på badet.
Badet er stort, med egen avdeling for dusj.
Det er bra med volum under cockpiten, og er er det en lekker lugar.
Vinduene kan blendes.
En kaffemaskin har funnet plass over vaskene i byssa.
Byssa har bra med arbeidsflater, og har fått en slingrekant. Frontene er kledd med hvit vinyl.
Her kan man finne en god stilling.
Salongbordet er ikke enorm, og det passer best for fire.
Det er store vindusflater som gjør at man kan følge med på hva som skjer utenfor både om man sitter eller står.
Salongen sett fra byssa
Bavaria Vision 46 har stort volum.
Bavaria har spandert mange luker på dekk.
Det er bra med gripetak i båten, men i salongen er de i under dekk, og det blir for høyt for korte personer.
Falll kan skjuldes under dørken i cockpiten.
Cockpitbordet er plassert til babord. Se sentervinsjen på hyttetaket for fall.
Et panel styrer de elektriske vinsjene. Det gjør trimmingen enkel.
Alle skjøter er trukket bak til rormmannen.
Man kommer greit rundt rattene. Slik skal det gjøres.
Puter også for ryggen når man styrer.
Badetrappen felles inn i lemmen
Cockpiten har en mindre åpning i hekken enn cruise-modellene. Cockpiten har en gangvei mot styrbord helt frem til nedgangen til salongen.
Bordet i cockpiten kan senkes, slik at man får en stot solseng på babord side.
Store vindusflater, hvite paneler og mørk mahogany skaper en elegant atmosføre under dekk.
Dekket er fult av luker som gir lys og luft. Lukene ligger gjevnt med dekk. Skjøteskinnen er på hyttetaket. Det gir bedre høyde på kryss. Rulla til fokken er plasert under dekk.
Både skroglinjene og overbygget ser bra ut. Den gjør båten også ut under dekk.