Mer Najad for pengene

Nord West vil tilby mer utstyr til samme pris etter å kjøpt Najad fra konkursboet.

Publisert Sist oppdatert

Boot, Düsseldorf

Motorbåtprodusenten Nord West på Vindön på Orust i Sverige kjøpte i fjor høst seilbåtprodusenten Najad fra konkursboet.

Viseadministrerende direktør Jessica Martinsson i Nord West & Najad forteller til Seilas at den nye eieren vil satse videre for fullt på Najad. Aphrodite-merket legges ned og Maxi skal selges. Det blir full fokus på kjernemodellene til Najad.

Kjøperne skal få enda mer båt for pengene av de nye eierne, som vil utstyre båtene bedre og oppgradere elektrisk anlegg, pumper og småting som vinduslister i forhold til tidligere.

Nord West har kjøpt former, rettigheter, varemerke og produksjonsutstyr fra konkursboet etter Najad, men ikke eiendommene på Henån. Produksjonen er flyttet til Nord West produksjonsanlegg i Lysekil, hvor mange av båtbyggerne på tidligere Najad når har fått jobb.

Najad har tapt over 200 millioner svenske kroner på driften i regnskapsårene bare i 2009 og 2010, ifølge offentlige regnskapsopplysninger. Tallene for i fjor er ikke kjente, men høsten 2011 måtte selskapet begjære oppbud. Da det ikke var andre interessenter på banen, slo Nord West til i fjor høst.

– Najad er en sterk merkevare. Vi har døpt om selskapet til Nord West & Najad og vil i fremtiden satse like mye på seilbåter og motorbåter. I første omgang blir det ingen nye modeller. Nå skal vi ha ro om Najad, og konsentrere oss om å bygge eksisterende modeller best mulig, sier Martinsson til Seilas.

Nord West har klart seg med positive tall gjennom krisen i båtbransjen de siste årene. Omsetningen har vokst fra 330 millioner svenske kroner i 2008 til 363 millioner kroner i 2010, og driftsresultatet har vært så vidt positiv hele tiden.

Oppskriften på suksessen er hardt arbeid. Nord West får vesentlige inntekter fra å pusse opp brukte båter og selge dem igjen. Alt salg skjer direkte til kundene, og ikke via forhandler. Serviceavdelingen har åpent hele sommeren. Norge er et viktig marked, og Nord West har status som tollager slik at båter fra Norge kan pusses opp og selges uten ny runde med norsk merverdiavgift.

– Vi skal bygge ca 50 nye båter i året i nærmeste fremtid. Vi har ferdigstilt to Najad-båter som var i produksjon ved konkursåpning. Vi er i gang med et par nye bestillinger, og regner med å lage fifty-fifty av motorbåter og seilbåter i tiden som kommer, sier Martinsson.