Pogo 12.50
J111
Grand Soleil 50
Dehler 41

Kåring av Årets Båt: Skarpseilere

Årets båt blir kåret 21. januar. Frem til da kan Seilas’ lesere stemme på sine favoritter. Vi fortsetter med båter under «skarpseiler» kategorien.

Publisert Sist oppdatert

Årets båt blir kåret av en jury av journalister fra Europas ledende seilblader hvor Seilas er med. Vi har testet båter utenfor Nederland i september og Barcelona i november.

Frem til Dusseldorfmessen


Vi vil legge ut avstemninger for de fire kategoriene i frem mot kåringen under Dusseldorfmessen 21. januar. Der blir det kåret vinnere i kategoriene: Skarpseilere, familieseilere, luksus turseilere og spesiell klasse.

Her er klassen for de prisgunstige turseilerne.

Du kan se avstemningsresultatet fra kategorien Spesielle båter her

Du kan se avstemningsresultatet fra kategorien Lukseriøse båter her

Du kan se avstemningsresultatet fra kategorien Familieturseilere her

Dehler 41

Etter at Hanse kjøpte Dehler har verftet satt en ny prisstandard i skarpseilersegmentet. Dehler har gått fra å være veldig innovative på 80 og 90-tallet til å bli relativt konservative i linjene. Den nye 41-foteren derimot har fått et mer moderne skrog. Designparet Judel/Vrolijk har brukt sin erfaring fra TP 52-båtene. Vi seilte Dehler 41 utenfor Barcelona i frisk bris. Båten er en fryd å seile. Den er stiv, slik den nye generasjonen skarpseilere skal være. Cockpiten fungerer fint. For seiling slik vi gjorde var det en fordel med et fast bord. Vi trengte det til å holde oss fast. For baneseilas med fult mannskap vil det være i veien. Vi prøvde oss mot Grand Soleil 50. Vi klarte ikke å holde farten, men vi spiste høyde på båten. På slør slapp båten vannet, tross for at vi kun hadde en fokk.

Dehler 41 er pen, men kanskje litt kjedelig under dekk. Båten er nok slik markedet ønsker at en slik båt skal være. Personlig syns jeg at en slik sporty båt gjerne kunne vært litt frekkere i stilen under dekk. Prisen starter på 157 140 euro, men regn med at en moderat utstyrt båt vil havne på 2 millioner kroner. Ikke langt fra en First 40.

Les mer om Dehler 41 her

Grand Soleil 50

Det Italienske verftet har fått et løft, og 50 foteren bygger på samme formspråk som 46-foteren som vant denne klassen for to å siden. Båten har en original innredning hvor byssa er trukket frem til hovedskottet, og byssa er flyttet bakover. Det fungerer sikkert fint i middelhavet, men i ruskevær man opplever mye av her nord, så er det dumpt å komme rett ned i salongen med vått tøy. Båten ble testet i Barcelona, og dro skikkelig unna med gennakeren oppe, men ikke mer enn hva man kan forvente av en skarpseiler i denne klassen.

Båten er heller ikke billig, 438 000 euro, eller over 5 millioner norske kroner med det utstyret en slik båt kler.

J111

En skikkelig sportsbåt til en høy pris og en spartansk innredning. Båten er en drøm å seile. Jeg har aldri sittet så godt å styrt en båt med ratt før. Nå som nesten alle båter har to ratt var det deilig å komme tilbake til et enormt ratt slik som det er på J111, men båten ville klart seg bra med en rorkult også. Med gennakeren oppe merker man fordelene med et lett skrog i hvert ett vindpust. Båten er fantastisk å seile. Vi hadde en lite duell mot Eagle 44, en 44-fots båt med linjer som en meterbåt og moderne undervannsskrog. J111 gikk fem grader høyere og et par knop raskere, og mens det var vondt å sitte å styre i Eagel, så var det en fryd i J111. Jeg har seilt mye HP 1030 i sommer, og J111 minnet meg svært mye om den svenske båten som koster nesten det halve. Men J111 har et dekksutstyr i en høyere klasse. Båten har også en meget avansert karbonmast med nanoteknologi.

J111 koster 179 900 euro. Det betyr at prislappen vil havne godt over 2 millioner norske kroner med det utstyret som en slik båt trenger.

Les mer om J111 her

Pogo 12.50

Pogo hevder at deres 40 fots båt er en turseiler hvor man kan cruise av gårde i 15 knop uten anstrengelser eller dramatikk. Vi seilte båten i Barcelona og var heldig med vinden. Den var mellom 6 til 9 m/s. Båten er basert på den franske skolen. En bredt og flatt skrog med minimal vekt. Det 4,5 meter brede båten veier ikke mer enn Elan 350, eller en turutrustet Hanse 325. For å bygge båten så lett har verftet skrelt vekk alt som er av pynt i en båt, uten at det har gått på bekostning av funksjon. Mange vil nok misslike den enkle innredningen, men det er kanskje det som må til for å få et slikt konsept til å fungere.

Båten var fantastisk under seil. Høyden på kryss var ikke like god som J111 og Xp44, men seilte betraktelig bedre enn hva linjene skulle tilsi. Selv i grov sjø oppførte skroget seg pent.

På slør åpnet det seg opp en ny verden. Straks vi rullet ut Code 0-seilet spratt loggen opp i 11-12 knop. Ved hjelp av litt bølger var vi stadig over 15 knop, og toppet loggen på 16,7 knop, helt uten dramatikk. Vi var bare en fra verftet og meg om bord, og det var null problem med seilhåndteringen. Jibb i full plan gikk greit. Dette er fremtidens turseiling for rastløse seilere.

Pogo koster 186 050 euro, men kommer standard med en vippekjøl og karbonmast. Med fast bulb-kjøl som vi seilte er den billigere, men du må legge til seil og mye komfort-utstyr. 2 millioner norske kroner vil bli snaut.

Les mer om Pogo 12.50 her

Xp44

Første modell ut X-yachts helt nye serie skarpseilere. Verftet har gjort mye for å få ned vekten, og det som er spart er lagt i kjølen. Det har gjort båten mye raskere, men også tryggere og mer lettseilt. Xp44 krysser som en drøm, og var som en stor J111. Om bord var eieren av båten, hans to sønner og selgeren av X-Yachts i Barcelona. Stemningen var ikke helt på topp. Båten var kliss ny fra verft, og det var surr med elektronikken. Autopiloten gikk på helt uventet, og løsningen var å skru av alt av elektronikk. Båten manglet innseilingen en slik skute trenger. Jeg følte straks at det ikke kom til å bli noe gennakerseiling, som jeg er helt sikker på at ville bli en fornøyelse. Etter en morsom kryss var lensen hjem en nedtur.

For å spare vekt er mye av innredningen laget i glassfiber. Borte er teakstilen som lukter luksus. Tilbake er en sportsbåt med mer fokus på prestasjon en jåleri, og det er det som er hjertet til X-Yachts. Alle maler husene sine hvite hjemme, så hvorfor er det feil å ha hvite flater også i båten? Jeg liker X-Yachts valg.

Xp 44 koster 284 000 euro, så prislappen vil havne godt over 3 millioner norske kroner med det utstyret som trengs. Båten vi seilte hadde ikke teakdekk, etter min mening det eneste riktige. Bruk heller pengene på karbonmast. Du vil kanskje ikke imponere naboen, men du får mer kred i det riktige miljøet.

Les mer om Xp44 her

XP 44