Kåring av Årets Båt: Spesielle båter
Årets båt blir kåret i slutten av januar. Frem til da kan Seilas’ lesere stemme på sine favoritter. Vi starter med båter fra «spesielle båter» kategorien.
Årets båt blir kåret av en jury av journalister fra Europas ledende seilblader hvor Seilas er med. Vi har testet båter utenfor Nederland i september og Barcelona i november. Du kan lese mer om prøveseilingen her.
Frem til Dusseldorfmessen
Vi vil legge ut avstemninger for de fem kategoriene i frem mot kåringen under Dusseldorfmessen 21. januar. Der blir det kåret vinnere i kategoriene: Skarpseilere, familieseilere, luksus turseilere og spesiell klasse.
Du kan lese om testseilingen i Nederland her, og i Barcelona her.
Her er de nominerte båtene i klassen for spesilelle båter:
Dinamica 940
En typisk italiens dagseiler. Båten minner mye om Brenta 30, men er litt billigere. Båten er rask, smal, mye duk og mye vekt i kjølen. Det er mulig å overnatte i båten. Den et også CE-kategori B, noe som gjør at den tåler litt sjø. Seilas testet båten utenfor Barcelona i november i mellom vind. Båten leverte det den skulle. Dinamica koster litt over millonen.
Esse 750
Lillesøsteren til Esse 850 so ble kåret til årets båt for noen år siden. Esse 750 har ingen innredning, men koster hele 61 000 euro, eller over 600 000 norske kroner med moms. Båten er bygget i karbon, noe som gjør den stiv og lett. Vi seilte den i Barcelona i kuling og regn. Vi holdt oss inne i havneområdet under testseilingen da det var store og krappe bølger på åpent hav. Båten var morsom å seile og hadde ingen fartsbegrensning. I kastene så bare fortsatte den å akselerere. Vi hadde over 10 knop med bare fokk og storseil.
Eagel 44
En kostbar jålebåt. Konseptet er en mini J-boat. Jeg seilte den i kuling, og vi holdt oss inne i havna. I et kraftig vindkast skjønte jeg hvorfor. Båten la seg kraftig over, og cockpiten ble fylt av vann. Det tok svært lang tid før vannet rant ut. Jeg mener at båten er feil konstruert, noe som er overraskende. Konstruktøren er kjente Gerard Dykstra & Partners. Selv med flotte seil var også seilegenskapene skuffende. Innredningen var håpløs. Det var også vondt å sitte i cockpiten. Klassiske linjer er kanskje vakkert, og liker du klassiske linjer, så kjøp heller en IOD. Eagel koster nesten 3 millioner norske kroner.
Tarac 33
En fornuftig dagseiler, eller egentlig en weekend-seiler, for dette er en båt du gjerne kan dra på en ukes seiltur med om du kan leve med en båt uten ståhøyde. Mens Xp44, J/111 og RM10.50 ikke ville gå ut under testseilingen i Nederland, dro vi ut å seilet med Tarac. Med vind opp mot 50 knop ble det vel mye med bare en fokk, et seil som ble revet i fillebiter.
Keus 22
En nederlandsk skolebåt. Vi seilte den i Nerland i heftig vind, og båten imponerte. Som skole båt er den idelle, men som en båt for å ha det gøy på sjøen, ville jeg heller kjøpt en CB 66 Racer. Vi fikk den også opp i plan, og hadde det svært gøy.
Tarac 33