Hanse 385 får en storesøster på 40 fot.
Hanse med ny 40-foter
Båten levers med mange innrednigsalternativer. Vi tipper at versjonen med tre lugarer og to bad blir mest etterspurt i Norge.
Lang nedgangsluke og et smart utnyttet område under sprayhooden er et av Hanses salgsargumenter.

Hanse med ny 40-foter

Hanse 415 følger oppskriften fra testvinner Hanse 385.

Publisert Sist oppdatert

Nyheten erstatter Hanse 400 som det er bygget over 700 båter av. Hanse 700 har vært en populær båt i Norge. Den ble lansert første gang i 2005, men båten har fått flere betydelige oppgraderingen siden den gang.

Mer volum

Skroget på 415 er nøyaktig like langt som på 400, men båten har ellers vokst i alle retninger. Verftet hevder at nyheten får en vannlinjelengde som er 60 cm lengre. Nyheten har samme innredningslay-out som Hanse 385, og kan leveres med en rekke løsninger. Fra to til tre lugarer, og ett til to bad. Mye tyder på at Hanse 415 deler mye av de samme innredningsmodulene som Hanse 385. Det er bredden mellom badet og byssa, og størrelsen på lugarene som skiller nyheten fra sin lillesøster.

Testvinner

Når Seilas testet turseilere på rundt 37-fot i høst gikk Hanse 385 av med seieren. Testerne var meget spandable med poengene på de fleste områder. Hanse var en av de billigste, men samtidig den klart største. Seilegenskapene var også imponerende under de lette vindforholdene vi hadde under testen. Hanse 415 blir en farlig konkurrent i markedet mot Bavaria 40 Cruiser, Sun Odyssey 409 og Oceanis 41. Salgsargumenter Hanse skryter av en stor badeplattform, noe det fleste av konkurrentene også har. Alle skjøter og fall er trukket bak til rormannen, akkurat som på Hanse 385. Her finnes det også et oppbevaringsrom for tamper, slik som på Sun Odyssey 409. Hanse forteller at båten kan leveres med rullemast, slik Bavaria har gjort i alle år. Fordi tau og vinsjer er flyttet vekk fra hyttetaket, har verftet brukt muligheten til å utnyte dette området under sprayhooden på en ny måte. Her er det koppholdere og små rom for å legge mobiltelefoner osv.

Hanse har også utstyrt nyheten med en lang nedgangsluke og en mindre bratt leider enn vanlig, noe også Beneteau har som salgsargument på Ocenais 41.

For å få dette til har Hanse flyttet skjøtepunktet for storseilet meget langt frem på bommen. Det vil gi en økt belasting på utstyret.

Mer lys under dekk

Hanse 415 får den samme indirekte belysningen som Hanse 385 og Hanse 445. Båten får også seks store skrogvinduer og bra med luker på dekk, samt muligheter for å lufte gjennom vinduene på hytta.

Turseiler

Hanse 415 har samme seilareal som 400. Skrogvekten har økt litt, mens vekten i kjølen er noe redusert. I følge Hanse 415 polardiagram skal båten seile mellom 6,5 til 7 knop på kryss med selvslående fokk. Optimal kryssvinkel skal ligge mellom 40 og 45 grader.

Polardiagrammet viser at jo mer det blåser, jo lavere skal man seile på unnavind for å for optimal VMG. Ut fra polardiagrammet kan man lese om hvor mye vind det skal til for å få en seilbåt opp i plan. For å få en båt til å plane må man seile med en skarpere vinkel. Polardiagremmet til Hanse går opp mot 20 knop, men det er ikke noe å hente på å seile skarpere vinkel for å plane. I 20 knops vind (10 m/s) går Hanse raskest med en vindvinkel på 90 grader med fokk hvor farten vil være 9,3 knop. Med asymmetrisk spinnaker er raskeste vindvinkel 122 grader farten vil ligge på 10,1 knop.

Hyggelig pris

Hanse 415 vil starte på 125.800 euro, eller ca 1,3 millioner norske kroner med moms.

Data

LOA 12,40 m

Skroglengde 11,99 m

Vannlinjelengde 11,40 m

Bredde 4,17 m

Dybde 2,10/1,72 m

Vekt 8,9/9,4 tonn

Ballast 2,9/3,3 tonn

Storseil 52/44 kvm

Selvslående fokk 35 kvm

109% fokk 40 kvm

Gennaker 120 kvm

Mastehøyde 19,60 m

Motor 40 hk