Superrask turseiler
Superrask turseiler
Superrask turseiler
Superrask turseiler
Båten får tre lugarer.
Båten Seilas testet i forbindelse med Årets Båt i fjor seilte Fastnet Race i år.
Jean-Pierre Kelbert
JPK 38 FC skal bli en svært rask turseiler, men ha alt av komfort under dekk.

Superrask turseiler

JPK 38 FC er satt i produksjon. Det kan bli en av 2012 mest spennende seilbåter.

Publisert Sist oppdatert

JPK er et lite fransk verft om til nå har laget regattabåter samt en dagseiler. JPK 10.10 var nominert til Årets Båt i Performance-klassen i fjor. Båten imponerte, men var for racing preget for å bli valgt.

Les mer om JPK 10.10 her.

Windsurfermester

Verftets grunnlegger Jean-Pierre Kelbert var en svært tallentfull brettseiler, men som var for lett. Han startet derfor med å bygge seilbrett i stedet. Så ble det shorthandseiling, og den 48 år gamle franskmannen fattet interesse for båtbygging. Nå har verftet åtte modeller på programmet hvor en er en Class 40 båt. Alle båtene er tegnet av Jacques Valer.

Typisk fransk

JPK 38 FC bygger på den franske skolen om hvordan en havseiler skal være. Det betyr lav vekt og bredt skrog. Den 11,4 meter lange båten blir fire meter bred og veie kun fem tonn.

Båten fremstår av tegningene som en blanding av Pogo og RM. Litt mer cruising og komfort enn Pogo, men mer performance enn RM. JPK 38 FC kan leveres med enten fast kjøl, eller en vippekjøl slik Pogo, noe som gjør at kjøldybden reduseres til bare 1,3 meter.

Franskmenn hater ratt, og JPK 38 FC er utstyrt med to rorkulter. Det gjør at man kan sitte ut mot ripe uten å bruke en ekstremt lang rorkultforlenger.

Avansert bygget

Første båt blir i disse dager støpt. Skroget blir bygget som en Class 40, og innredningen blir en del av konstruksjonen.

Innredningen ser ut til å bli super for turseiling. Båten kan leveres med enten to eller tre lugarer. Byssa er plassert langsgående av salongen. Båten får et stort vindu i forkant av overbygget slik RM har. Kartbordet er hevet slik at navigatøren kan se fremover fra navigasjonsstolen.

Ikke så dyr

Prisen starter på 153.000 euro for modell med fast kjøl. I norske kroner vil prisen havne på rundt 1,5 millioner inkludert moms. Båten kommer standard med en 30 hk motor.

Data

LOA 11,38 m

Bredde 3,99 m

Dybde fastkjøl 2,15 m

Dybde svingkjøl 1,30/2,70 m

Vekt 5 tonn

Ståhøyde 1,92 m

Storseil 40 kvm

Forseil 34 kvm

Spinnaker 130 kvm

Du finner mer info her