Lett, trygg, rask og trailbar
Andra Mihelin har utviklet en seilbåt så stor som mulig for å kunne trekke bak en bil. Resultatet har blitt SeaScape 27. Prototypen skal testes i Norge.
Andraž Mihelin er tidligere regattaseiler og utviklet SeaScape 18 etter at han la seilkarrieren på hylla. SeaScape 18 ble kåret til Årets båt for noen år siden. Da fortalte Mihelin at han ville utvikle en ny modell etter å ha solgt 100 båter. Nå er det produsert 150 SeaScape 18, så nå avslører Mihelin sin neste modell.
Under Dusseldorfmessen for snart to år siden fortalte Andraž Mihelin om sine tanker om neste modell. Filosofien var å utvikle en båt man kunne ta bak bilen, sette på sjøen, og kryse Atlanterhavet med.
Utenskjærs seiling
Seascape 18 er en CE kategori C båt egnet for innenskjærsseiling. Båten Andraž Mihelin skal være en CE kategori B-båt egnet for Utenskjærsseiling. Ideen er å utvikle en så stor og trygg båt som mulig, men som samtidig skal være mulig å trekke bak en vanlig bil. SeaScape 27 vil bli 8 meter lang, og veie under 1,2 tonn. Bredden vil bli 2,54 meter. Den vil dermed ikke veie noe særlig mer en Elan 210, men være 1,4 meter lengre.
Shorthandseiling
Andraž Mihelin er fasinert av shorthandmiljøet i Norge, og har planer om å teste ut SeaScape 27 under shorthandregattaer i Norge til sommeren. For Andraž Mihelin blir det ikke den store utfordringen. Han har deltatt selv i to Mini Transat regattaer med båter på 6,5 meter.
Ny generasjon seilbåter
Andraž Mihelin mener at den franske veien er fremtidens seilbåter. Han mener at seilbåter skal plane, og veie minst mulig. Han mener det også gir sikrere båter. «L’Esprit d’Equipe» vinneren av Whitbread Race i 1981 hadde et seilareal på slør delt på båtens vekt på 18. Tilsvarende tall for Elan 350 er på 26, mens en Open 60 har hele 75. SeaScape 27 er enda råere. Med gennakeren oppe er seilarealet på hele 98 kvm på slør. Med en vekt på 1,15 tonn blir forholdet mellom seilareal og vekt hele 85. SeaScape 18 er en meter lengre og 4 cm bredere enn Melges. Storseilet er 1 kvadratmeter større og gennakeren 10 kvadratmeter større. Forholdet mellom seilareal og vekt på en Melges 24 er hele 107, så SeaScape 27 blir ikke like rå.
Andraž Mihelin holdt et foredrag om sikkerhet i Norge for snart ett år siden. Han mener at lette og brede båter er de trygeste på havet. Les saken her.
Dyp kjøl
Båten er relativt smal, og dette er fordi båten skal passe på en henger, men skrogformen skal gi maksimal stabilitet. Båten har også en vippekjøl etter samme prinsipp som kjølen på Pogo 12.50. I nedre posisjon er dybden 1,95 meter, og med nesten 50 prosent av båtens tyngde der nede, vil båten tåle mye duk. Båten vil få en lett karbonmast, noe som også øker det rettende momentet. Masten er plassert langt bak, noe som gir et forseil på hele 21 kvm. For hardvindseiling skal man kunne sette et stagseil på 14 kvm og rulle inn fokka.
Også for tur
SeaScape 27 er ingen regattabåt slik en Melges 24, men skal ha en funksjonell innredning for turseiling. Det skal være fult mulig å dra på overnattingstur for fire i båten. Båten skal få en enkel bysse samt toalett.
Et unikt konsept
Andraž Mihelin er i full gang med utvikling av båten sammen med Manuard YD og Gigodesign. Prototypen skal på vannet i mars, og etter mye testing skal produksjonsbåten være klar til høsten.
Om Andraž Mihelin klarer å produsere båten slik det fremkommer av planene, vil dette bli en helt unik båt. Den vil ikke bare sette en helt ny standard for seilegenskaper for båter i denne størrelsen. Båten vil også bli unik i og med den blir den største seilbåten man kan trekke på henger etter en normal familiebil. Kryssen fra Hankø til Arendal, og sløren over til Svenskekysten vil bli en hard prøve for en slik liten båt, og tåler den en slik test med glans, så er det bare å begynne å spare.
Med en vekt på 1,15 tonn så kan SeaScape 27 trekkes av en normal familiebil.