Baugsprydet er bygget inn, og er relativt kort.
Bra plass i akterlugaren.
Luke fra WC inn til stuverommet bak.
Tradisjonell bysse og kartbord
Åpnen og stor salong. Det er doble dører inn til forpiggen
Stor cockpit for å være en 36-foter
Båten har tyskerskjøte
Etter at Facnor lanserte sin nye rulle er trenden å sette rulla over dekk.
Paris-messens mest spennende nyhet
Båten har fått en moderne T-kjøl
Det er bra med dørkplass i cockpiten. Storseilstrimmeren har god plass foran rormannen. Deler av cockpitbenken kan løftes ut, slik som på First 40,7
Petter Antonsen har tatt bilder med mobilen og sendt oss rapport fra Paris.
Båten har et inntrekkbart baugspryd.

Paris-messens mest spennende nyhet

Dufour viser nye takter med 36-performance. Petter Antonsen har sendt oss rapportfra Paris.

Publisert Sist oppdatert

Få kjenner Dufour like godt som Petter Antonsen. Han var medeier i Blue Peter som solgte båtene i Norge, men trakk seg ut av selskapet i sommer, noen måneder før det ble nedlagt, og startet i Sleipner. Nå er Antonsen i Paris for å vise frem Sleipners unike baugpropeller for verftene.

En hyggelig familiebåt

Dufour har valgt svært moderne linjer og løsninger med deres splitter nye 36-foter som blir vist for første gang frem I Paris.

- 36-foteren vil få et skrog basert på resultater fra siste hydrodynamiske forskning. Båten vil få allround egenskaper. Vannlinjen blir lenger. Båten får mindre rocker i hekken, og det blir mer volum I baugen. Båten skal tåle mer duk på kryss, og ha et høyere fartspotensialet på slør. Båten får chine som slipper vannet under høy fart, mens skroget skal ha linjer som gir minimalt med motstand, men maksimalt med stabilitet, skrev båtens designer, Umberto Felci, på Dufour 36-periormance bloggside under utviklingen. – Tross for et racingpreget utseende har den også blitt en hyggelig familiebåt, forteller Antonsen på telefon til Seilas. Han vet ikke noe mer om hva verftet har av planer om salg i Norge, men Dufour er godt fornøyd med messen så langt. Verftet har så langt solgt flere båter enn under messen i fjor.

Doble ratt

To ratt skal alle ha, og Dufour 36 er en av den minste Performance-båten med denne løsningen (Elan 350 er kortere og har også doble ratt). I følge Antonsen vil løsningen fungere bra.

– Dette blir en bra båt for shorthandseiling, mener Antonsen. Det er bra med trimmuligheter. Akterstaget har en fintrimmingsmulighet, men er litt i veien for rormannen om han vil sitte på dekk bak rattet. Kompasset er plassert lit rart på sidedekket ved rormannen, men i følge Antonsen er dette ikke i veien. Lukene på dekk er nedsenket slik at de ligger flush med dekk.

Dobbeltdør

Dufour 36 har en tradisjonell innredning med toalettet akter og to lugarer. Begge lugarene har en OK-størrelse mener Antonsen. Badet er overraskende stort. Båten har også et tradisjonelt kartbord og L-bysse.

Det er to dører til forpiggen. Det gjør at man kan ha en åpen innredning for regattabruk, mens man kan stenge den ene og kun bruke den andre som dør under turseiling.

Messepris

Båten blir solgt til en messepris under messen, og spesialprisen gjelder til 3. Januar. Prisen er på 141 128 euro, sannsynligvis med fransk moms. Den utstilte båten koster 175 660 euro og har elektronikk, racing og komfortutstyr montert. 175 660 euro er 1,4 millioner kroner, men den godt utstyrte båten vil bli litt dyrere i Norge da vi har høyere moms her.