Slik vil Finots nye superyacht ta seg ut for full duk.
Seilas var ute og seilte med Pascal Conq i Barcelona i forbindelse med Årets Båt. Han har sammen med sin kollega Finot tegnet både Pogo 12,50 samt Oceanis 45.
Sett aktenfra får man et godt inntrykk av den store og brede cockpiten.

Turseiler for dem med dårlig tid

Finot-Conq 100 må være båten med verdens bredeste akterspeil! Båtens største bredde er 8,3 m og den er ikke mye smalere helt akter.  Skroget er som en forstørret Open 60, men denne superyachten er beregnet på turseilas, og kan bli verdens raskeste 100-foter.

Publisert Sist oppdatert

Cockpiten på «Finot Conq 100» er som en svær brygge og helt åpen akter i båtens fulle bredde. To ror og to ratt hører med. Og bak rattet der det et bredt sete med god plass til både rormann og han eller henne. I forkant, mot det lave hytteoverbygget, er det to store hjørnesofaer med bord og en ekstra benk på hver side. Likevel har alle de 12 passasjerene skuta er bygget for et helt dansegulv å hygge seg på når båten er i havn.

Verdens raskeste 100-foter?

Konstruktøren hevder at båten vil bli den raskeste 100-foteren blant superyachtene på dagens marked. For å gjøre det mulig å komme inn i vanlige havner blir båten utstyrt med en kjøl som kan trekkes opp til tre meters dypgående. Med kjølen helt nede stikker båten 5,4 meter. Med åtte meters bredde får de to vanntankene i sidene, med ni tonn vannballast, stor effekt på stabiliteten. Finnekjølen har dessuten en blybulb som veier 15 tonn. Totalt er deplasementet 51 tonn.

1400 kvm seil

Også riggen er helt i racingklasse. Masten rager 46 meter opp og har et storseil med flat topp. To akterstag erstatter det ene. Seilarealet er hele 1.400 kvm. Baugsprydet trekkes inn og ut av skroget. Med en vannlinje som er like lang som båten overalt, og full duk er det i alle fall sikkert at ikke noen annen båt i charterflåten kan seile fra Fino Concq 100.

300 hk motor

Skulle vinden bli borte, vil båten likevel kunne holde høy fart, takket være en 300-hesters diesel. Dieseltankene tar 4.000 liter, så rekkevidden for motor burde også tilfredsstille charterseilerne. Av ferskvann går det 2.000 liter på tanken, men med en kraftig watermaker skal heller ikke vannmangel kunne bli til bekymring.

At båten bygges i karbon og epoxy med Nomex kjernemateriale rimer godt med de øvrige spesifikasjoner. Her er intet spart fra konstruktørens side.

Først byggenummer skal være seilklar i 2013.

Mer informasjon: www.finot-conq.com

Eierkabinen forut og de fem gjestekabinene gir god plass til 12 om bord. Forut er mannskapsavdelingen med fire køyer og helt akter garasje til en stor rib. I dekksalongen over er det også plass til 12 til bords. Her ser vi hvordan kjølfinnen kan heises opp og ned og hvor lite av skroget som er under vannlinjen.