Med 50-fot blir man liten på fordekket.
X-Yachts nye 44 foter er stivere og enklere å seile enn forrige generasjon. Mer sporty, men allikevel tryggere.
J/111 er en rendyrket seilmaskin. Du skal ha en sporty familie for å få en slik under juletreet, men båten fungerer svært bra.
Pogo er ekstrem på alle måter, men konseptet overbeviste.

Fantastiske skarpseilere

J/111, Xp44, Grand Soleil 50 og til slutt Pogo 12.50. Gjett hvilken båt jeg seilte i 17 knop.

Publisert Sist oppdatert

Det er en ny generasjon performance-båter. Båtene er stivere, enklere å seile og lettere.

J/111 har slått svært godt an og er i ferd med å bli en internasjonal en-type klasse. Båten ble først laget i USA, men nå er produksjonen også i fullgang i Frankrike. Båtene er nesten identiske, forskjellen er stilen under dekk hvor den europeiske er mer moderne. J/111 planer lett og var en fantastisk båt å seile med genneaker. På mange måter minner den om HP1030, men er litt større og har ratt. Prisen er også en helt annen, tross i at den er mer spartansk under dekk. Kryssen var fantastisk. Vi seilte høyere enn alle. Toppfarten var 11 knop med en gennaker på 130 kvm.

Ny generasjon X-Yachts

Xp44 ble en stor båt etter å ha seilt J/111, men har mange av de samme kvalitet. Vinden hadde løyet litt, men sjøen skvalpete. Båten fikk ikke vist fult potensialet, men var enkel å styre, og tok bra høyde. Dessverre manglet det gennaker om bord. Vi var vel aldri over 8 knop.

Båten vi seilte hadde aluminiumsmast. Den var også uten teakdekk. Teakdekk på en slik båt er bare bortkastete penger. Uten teakdekk får båten et mer racingpreg, som kler den nye modellen godt.

Annerledes Grand Soliel

Grand Soleil 50 var en båt som skilte seg ut. Sammenlignet med de andre båtene er det et luksusskip. Etter at X-Yacht bruker mer kompositt i innrednngen for å spare vekt har forskjellen mellom X-Yachts og Grand Soleil vokst. Den italienske båten har blitt mer jålete, mens X-Yachts har blitt mer sporty.

Grand Soleil har en bredere skjøtevinkel. Eieren ville heller ikke ha løygang. Høyden var ikke helt på høyden med Xp44. Men vi hadde gennaker, og med bølger inn bakfra hadde vi toppfart over 12 knop, men båten var ikke noen planende racer.

Nytenkende Pogo

Når du ser at rød og grønn lanterne, som vanligvis er festet i pullpiten foran er satt på pushpiten bak, så ser man at Pogo er et verft som gjør alt på sin måte. Med lanternen bak vil den ikke forstyrre nattsynet. Den ekstremt brede og lette båten har samme skrog som Class 40, men båten vi seilte er en turversjon.

Det var ganske lett vind i starten, men gammel sjø. Vindstyrken var på rundt 8-10 knop, men vi seilte over 6 knop på full kryss. Båten slo mer en vanlige båter, men ikke når den krenget. Vi rullet ut Code 0, og farten økte til 11 knop. Båten tåler ekstremt mye trykk, og er enkel å styre. Alle vinsjer og tau er samlet ved luka. Det gjør at man kan sitte beskyttet bak en sprayhood og gjøre alt.

Ved hjelp av litt bølger var vi stadig over 15 knop. I et vindkast med en bra dønning løftet båten seg skikkelig, og farten bare økte. Vi lå lenge i 16 knop, og seilte raskere enn bølgene. Loggen stoppet på 16,7 knop, og det under relativt lette forhold. Vinden lå de rundt 15 knop, men sannsynligvis litt mer i kastene.

Jeg tenkte på Rune Aasberg og Simen Løvgren som seiler regatta over Atlanterhavet i en tilsvarende båt, men med vannballast og racing innredning. Pogo har også en kortere mast, men båten gir den samme gode følelsen jeg regner med at Rune og Simen har med gennakeren oppe.

Også Dehler

I klassen for skarpseilere er også Dehler 41. Den seilte jeg dagen før. Også en meget flott båt. Dehler 41 har også en meget hyggelig prislapp.

Full test av båtene kan du lese i Seilas i tiden fremover. Hvilken båt som går av med seieren blir avgjort under Dusseldorf-messen i januar.

Pogo 40 er en stor båt, men veier ikke mer enn en Bavaria 32. Båtens konstruksjon gjør den lett.