Akterlugaren er lys og trivlig.
Fin benk for dusjing
Doen er flyttet frem på badet og er på tvers av fartsretningen.
Smart sofa i akterlugaren
Stuveplass rett fra byssa
Vinkjeller
Eksra vindu inn i akterlugaren
LED i taket
Her styrer du belysningen i båten.
Nytt el panel er et tiltrengt løft.
Bra med stuveplass i salongen
Stort salongbord
Mer volum under dekk.
Lite fottrinn på ankerfestet
Båten mangler løygang på hyttetaket
Nedgangsluke i Dehler-stil
Brønn for å styve vekk tau
God plass for rormannen.
Tofte bak rormannen
Brei hekk gir mye plass
Båten har klassens største bysse.
To luker til forpiggen gjør det hyggelig under dekk.
Stort bord i en bred cockpit
Nils Hjort t var med på Hanse 385s jomfrutur.

Hanse 385 rett fra verft

Nyheten kom ut av fabrikkdøren på tirsdag. Vi snakket med Nils Hjort som seilte båten opp til Orust.

Publisert Sist oppdatert

Elløs, Orust

Båten fungerte svært godt, og vi fikk en rask seilas fra Tyskland, forklarer dansken som også har seilt Hanse 370. Den nye båten virker mye større, og båten er mer egnet for shorthand seiling, forteller Nils Hjort til Seilas på messen i Orust.

To lugarer

I forhold til Hanse 375, og 370 har båten vokst i bredde og høyde. Høyden under taket har vokst, og volumet rundt badet og byssa er som på Hanse 400. Den utstilte båten som er byggenummer en har kun to lugarer. Det gir en ekstra lang bysse, sannsynligvis klassens største. Både to og tre lugars versjonen har badet plassert på samme sted. Det man får på to lugarsversjonen er mer stuveplass og en større bysse.

LED-lys

Stilen under dekk er mer lik de større Hanse som 445 og 495. Båten har en håndrekke i taket med en LED-lyslist som ser bra ut. Båten har også et lysbryterpanel ved byssa hvor man kan styre hvor man vil ha lys, og dimme LED-belysningen om man vil. Det er også nattbelysning under dekk.

Nye detaljer

I akterlugaren kan barna få sin egen TV-stue. Man kan vippe opp en pute i køya, slik at forkanten av køya kan gjøres om til en sofa. En hylle i skapet kan vippes frem og her er det plass til en liten TV. Under dørken er det blitt laget plass fro vinflasker slik Dufour har hatt en god stund.

Brei cockpit

Særlig cockpiten har fått et løft i forhold til Hanse 375. Nyheten har doble ratt, og her er det bedre plass rundt rattene. Båten har en åpning i hekken, men det er stengt bak rattene, og en grei kant å sitte på om man vil sitte å styre bak rattet. Båten har en stor badeplattform som kan vippes ut på hekken. Cockpitkarmenen er ikke imponerende høye.

Shorthandseiling

I cockpiten er det kun to vinsjer. Tau fra dekk er ført bak til disse vinsjene. Det gjør at rormann kan håndtere trimmingen. Tau og avlastere på cockpitkarmen ødelegger om man ligger å sitte der når man seiler, og det gjør vel mange. To vinsjer blir snaut for gennakerseiling, og en gennaker kler denne båten godt. Hvordan man skal løse det kunne ikke selgerne fra Hanse svare på.

Båten blir seilt opp fra Orust rett etter messen og vil bli utstilt under Båter i Sjøen i Sandvika i neste uke.

På messen i Orust ble båten tilbudt til 1,26 millioner svenske kroner, eller litt over millionen norske kroner. I prisen inngår en skandinavisk pakke med det meste av hva men trenger av utstyr som sprayhood og varmeapparat.