Frekk ny Dehler

Dehler selger båter som aldri før og den splitter nye 41-foteren er kjøpt av en normann.

Publisert Sist oppdatert

Dehler 41 er modelle nummer to fra verftet etter at det ble kjøpt opp av Hanse. Mens første modell på 32-fot var konservativ i linjene, er den nye 41-foteren mye frekkere. Designduoen Judel Vrolik har gitt båten svært moderne uttrykk og linjene ligger ikke langt fra en TP 52. Båten er som en pilspiss hvor båten holder bredden i dekket helt bak til hekken, mens vannlinjebredden skråner inn.

Norsk eier

Vi møtte en entusiastisk Dehler sjef på brygga i Ellös. Han kunne fortelle om en rekordrask seilas fra verftet til Sverige. Båten på Uppna Varv er byggenummer fire, hvor de to første er prototyper. Så langt er en båt levert til Stockholm, en til Finland og en til Nedrland. Båten er kjøpt av en nordmann og vil ha hjemmehavn i Fredrikstad. Han har flesket til med en karbonmast fra Southern Spars.

– Dehler tjener penger for første gang på lang tid, forteller Ralf Tapken. Det meste av omsetningen er i Nord-Europa, hvor Sverige og hjemmemarkedet er viktigst. Etter at 32 foteren fikk ratt har båten blitt en salgssukess. Den får nå også ny innredning fortlller sjefen, men også 29 og 35 foteren selger bra.

Funksjonell cockpit

Dehler 41 har en cockpit som skal fungere for regatta, men i forhold til First 40, så er den også mer egnet for turseiling. Dehler har doble ratt, og disse er plasser langt bak. Det er god plass mellom løygangen som sitter på cockpitdørken og rattene. Det gir storseilstrimmeren god plass.

Overraskende er den utstilte båten utstyrt med fast cockpitbord, noe som er uvanlig på en så racingpreget båt. Du må ut med seks solide skruer for å få det løst.

– Bordet øker sikkerheten. Det tar ikke mye plass, men gir et soolid sted å holde i, samt et sted å sparke fra på kryss forteller Ralf Tapken.

Tradisjonell innredning

Tidligere var Dehler meget avantgarde i stilen under dekk. Den nye 41-foteren er svært tradisjonell. Forpiggen er stor, og her er det plass til et ekstra toalett om man ønsker.

På babord side, tverrs av byssa er toalettet. Den utstilte båten har to pluss en luagerer. Det vil si at toalettet bak er som på to lugars versjonen, men bak dusjen er det en køye.

For å få full lengde i salongbenken på babord side kan man skyve kartbordet tilbake. Byssa minner om Hanse, oh båten har et kjøleskap som kan nås både fra toppen og fra siden. Båtens belysning og el-opplegg er også lik som på siste Hansemodellene.

Akterlugaren virker litt mørk tross for at det er vinduer ut gjennom skroget, til cockpiten, samt en luke.

Hyggelig pris

Dehler har tradisjonelt konkurrert med X-Yachts, men etter at Hanse tok over ligger de nærmere First i pris. Båten starter på rett under 2 millioner svenske kroner, eller ca 1,7 millioner norske kroner.

– Dehler starter på et høyere nivå enn First, men vi inkluderer også mer ekstrautstyr, forklarer Ralf Tapken. Han understreker også at Dehler er en vakuumstøpt sandwichkonstruksjon, mens First er støpt i enkellaminat. Ralf Tapken påstår at Dehler er dyrere å produsere.

Stilen under dekk er konservativ og elegant.

Akterlugaren er litt mørk.
Stor forpigg hvor det er mulig å få plass til et ekstra bad.
Frekk ny Dehler
Badet er plassert bak kartbordet
Kjøleboksen har dør og lokk.
Elegnat stil
Ankervinsj og rulla under dekk.
God plass for storseilstrimmer
Karbonmast
Det er store skuffer i byssa som deler mange detaljer med Hanse.
Kartbordet er montert på skinner og kan skyves tilbake for å få full lengde på babord salongbenk
Regattabåten har et fastmontert cockpitbord. Det fungerer også som griperekke.
Dehler har et rent dekk.