Dufour utvikler rask 36-foter

Neste modell i Dufours Performance-serie kan bli en god shorthand racer. Designeren har noe interessante tanker.

Publisert Sist oppdatert

Designer Umberto Felci forteller på Dufour 36 Performance bloggside at den nye 36-foteren vil bli starten på en ny tid for Performance-serien. Dagens båter er raske turseilere, men 36-foteren vil bli raskere, bedre turseilere, stivere og mer komfortabel seilbåt. Også under dekk blir det nytt. Båten skal være enkel å bruke og å holde. Innredningen skal være funksjonell og effektiv. Innredningen vil bli en blanding av hvite flater og tre.

Raskere

36-foeten vil få et skrog basert på resultater fra siste hydrodynamiske forskning. Båten vil få allround egenskaper. Vannlinjen blir lenger. Båten får mindre rocker i hekken, og det blir mer volum i baugen. Båten skal tåle mer duk på kryss, og ha et høyere fartspotensialet på slør. Båten får chine som slipper vannet under høy fart, mens skroget skal ha linjer som gir minimalt med motstand, men maksimalt med stabilitet.

Stiv

Kjøl og ror vil få en form som machter det moderne skroget. Kjølen får en T-bulb som vil senke tyngdepunktet, og redusere vannmotstanden. Roret skal være dypy nok til å gi kontroll i alle situasjoner.

Usikker fremtid for Dufour

Blue Peter som selger Dufour i Norge har det tøft om dagen. Petter Antonsen har sluttet, og Dufour er trykket fra Båter i Sjøen. De har også trukket seg fra Seilas test av Dufour 375. Per Øyvind Iversen jobber for Normar under utstillingen som pågår nå. 

Les: Tøffe tider i bransjen

Du kan følge Dufours prosjekt her.