Entypeklasse på 115 fot
Entype seiling er gøy om det er mange like båter. Hvor mange kjøpere som strømmer til den nye F-klassen vil tiden vise. Rask blir den, med klassiske linjer og moderne undervannskrog.
Den kjente hollandske konstruktøren André Hoek har tegnet en ny 115-fots entypebåt av størrelse som en J-båt, med klassiske linjer, men moderne undervannskrog og renspikket regattautrustning. Første båt er allerede under seil.
Protype på vannet
Det er ikke bare nye båter i J-båtklassen som bygges i Nederland for tiden. En helt ny entypeklasse, «115ft Race Classic Firefly», er også nettopp lansert. Det er en underlig blanding av nytt og gammelt. Skroget har klassiske linjer, men under vannlinjen er den lange kjølen erstattet av en moderne, smal og dyp, finnekjøl. Riggen er også helt moderne, og under dekk er det ikke annet enn noen lette rørkøyer, et kartbord, en dusj og et wc. Båten er en renspikket regattabåt. Den er bygget ved Bloemsma Aluminiumbouw, et verft som nylig har bygget fire J-båt skrog.
Raskere en J-båtene
I følge konstruktøren, André Hoek, er «Firefly» en unik regattabåt som det aldri er konstruert eller bygget maken til noen gang før. – Den seiler like godt som en J-båt, forsikrer Hoek etter at første båt allerede er grundig testet under seil. To andre båter ventes å være på vannet om kort tid.
«Firefly» får sin regattadebut i Superyacht Cup i Palma på Mallorca 23. – 25. juni i år. Da vil det vise seg om båten innfrir kravet fra byggherren og konstruktøren om at den skal seile fra J-båtene både i lett og sterkt vind.
Noen data
Båten er 35,2 m over alt, 22,2 m i vannlinjen, 5,6 m bred og har et dypgående på 5,2 m. Deplasementet er 60 tonn. 30 tonn bly ligger i kjølen. Prisen er ikke kjent, men i og med at det er snakk om en hitech regattabåt på over 100 fot, kan «Firefly» trygt sies å være verdens dyreste entype-seilbåt på markedet.