Smartere autopilot

Plotteren finner kursen automatisk og autopiloten styrer skuta til bestemmelsesstedet. Vi har testet det nye systemet fra Garmin. Se film

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Vi lot plotteren finne ruta fra Leangbukta til Sandvika. I første forsøk valgte den en skikkelig omvei. Autopiloten kan styre etter plotterens rutevalg.

Garmin har holdt høy fart på utviklingen av maritim elektronikk. Årets nyhet er autopilot for seilbåter. Med et komplett tilbud av utstyr for seilbåter og motorbåter har den amerikanske produsenten klart å skrive en svært lukrativ avtale med Bavaria. Vi testet systemet på en splitter ny Bavaria 36 Cruiser. Her testet vi Garmins unike funksjon som beskrevet her, samt hvordan autopiloten fungere under seil med tanke på shorthandseiling. Også på dette feltet byr Garmin på fornuftige funksjoner som vil bli beskrevet i egen sak. Testen ble gjort med en autopilot for seilbåt, men systemet fungerer akkurat lik med motorbåtpilten fra garmin.

Finner veien selv

Garmin har utviklet en funksjon som gjør at plotteren finner en gunstig rute for deg til et valgt bestemmelsessted, på tilsvarende måte vi er kjent med på bilnavigasjon. Dette er en funksjon som Garmin har hatt noen år, og tidligere testet i Seilas. Da var vi ikke helt overbevist. Båten lå i Leangbukta, og for å teste systemet ønsker jeg at plotteren skulle finne ruta til Sandvika. Det gir mange muligheter og utfordringer. En mulighet var på innsiden av Nesøya, under Nesøyabro på 17 meter, og kanskje under den lave broa på Kalvøya. Korteste vei ville vært mellom Nesøya og Brønnøya. Denne passasjen om vinteren, noe som også står i kartene. Gjennom Middagsbukta er litt lengre, men har en trang passasje. Litt lenger er det rundt Langåra.

Plotteren valgte en enda lengre vei, rundt Ostøya og Borøya, en rute på 7,5 n mil, 3 n mil lengre enn korteste vei.

Dårlig på navn

Jeg tastet inn at jeg ønsket å seile til Sandvika, men stedet lå ikke inne i basen, heller ikke Kalvøya eller Blommenholm. Steder som er inne er marinaer osv. P.O.I, steder av interesse var ikke imponerende. Sandvika la jeg inn som veipunkt manuelt.

Sikkerhesmarginer

– Systemet blir skikkelig utfordret i den norske skjærgården, forteller Christer Skaug fra Garmin. Når man setter opp systemet, leger man inn båtens data med en sikkerhetsmargin, forteller eksperten, mens han trykker på knapper. Der ser han ah båten er satt opp med en dybde på 3,7 meter, men også en mastehøyde på tre meter, noe som ikke var bra. Ved å redusere båtens dybde til 2,5 meter, fant plotteren en kortere rute med lengde på 5,6 n mil.

Starter autopiloten

Når ruten er godkjent, spør plotteren om du vil sette i gang autopiloten. Den vil da følge ruta som plotteren har valgt, helt frem til mål. Det er unikt for Garmin at autopiloten følger ruta som er tegnet opp på plotteren. Men du trenger ikke å tegne opp ruta. Alle turene blir lagret i plotterens minne, og disse turene kan hentes opp, og brukes som rute. Turen du har tatt, kan dermed brukes av autopiloten på returen.

Godt integrert

Systemet funger, men hvor viktig funksjonen er kan diskuteres. Mange vil nok være skeptiske til en så automatisert navigering. Faren er at man kan stole for mye på automatikken, og glemme sine plikter som skipper.

Er man usikker på et rutevalg, så kan man jo sjekke hva plotteren foreslår. Den tar i hvert fall ingen unødige sjanser for å spare noen nautiske mil, viste det seg.

Bavaria har valgt Garmin som elektronikkleverandør.
Behaglig å stå under sprayhooden å styre båten når det regner.
Vi omgjorde innstillingen, og plotteren fant en kortere rute.
Autopiloten kan også styre eter vindretningen.