Hanse med ny 38-foter
Hanse med ny 38-foter
Hanse med ny 38-foter
Hanse med ny 38-foter

Hanse med ny 38-foter

Mer volum og mange smarte løsninger, skal lokke kjøperne til Hanse.

Publisert Sist oppdatert

Hanse 370, senere Hanse 372 og nå Hanse 375 er bygget på samme skrog, en båt som ble lansert i 2005, og var da svært moderne. Vi har mottatt pressemelding om den nye Hanse 385, men det står ingen ting om når båten blir lansert, eller prisen, men vi antar at båten er klar for båtutstillingene til høsten.

Mer volum

Den nye Hansen har faktisk en skroglengde som er kortere enn Hanse 375 i følge verftets data, faktisk hele 26 cm, mens oppgitt totallengde er økt med 5 cm. Det er nok med badeplattformen nede. Men nyheten er 10 cm bredere og 400 kilo tyngre. Kjølvekten er lik. Men verftet oppgir at båten har 20 prosent mer volum.

Lavere mast

Mens Hanse 370 var en sprek turseiler, så virker nyheten litt mer sedat, med mer vekt på komfort. Masten er litt lavere, og det oppgitte seilarealet har minket fra 87,4 kvm på Hanse 375 til 74 kvm på Hanse 385. Båten leveres med selvslående fokk, eller en 106 prosent. På grunn av brede vant er det umulig å seile med genua.

Samme planløsning

Hanse fortsetter med sin løsning under dekk, som mange har tatt etter. Båten skal få flere detaljer fra storesøskene Hanse 445 og Hanse 495. Ståhøyden har vokst noen cm i forhold til Hanse 375. Nyheten leveres både med to elle tre lugarer, men i motsetning til andre, så er det byssa som vokser på to lugar versjonen, ikke badet.

Hanse 370 var en gang den eneste på markedet med tre lugarer og dusjavdeling på badet. På den nye modellen har badet fått buete skott, noe som sannsynligvis vil gjøre at badet ikke stjeler så mye plass, men verftet har flyttet wc og vasken, noe som gjør at det ikke lenger vil være like bra å bruke doen under seilas. Salongen har vokst, og er ikke lenge rettvinklet. I to lugars versjon blir byssa klassens største.

Spennende over dekk

Hanse 385 får en badeplattform i Bavaria stil. På hekken er det også plass til flåte. Båten får to ratt. Hanse 375 kunne man velge, men de fleste kjøpere valgte to ratt. Båten får tyskerskjøte, og blir beder for shorthandseiling. Vinsjene på hyttetaket er borte, og alle skjøter og fall er ført bak til rormannen. Båten får flere luker, med to store over forpiggen. Også sidevinduene kan åpnes. Mens verftene i de senere årene har strippet båtene for utstyr for å bli mer konkurransedyktige på pris, ser det ut som de nå går den andre veien. Lokker med flere funksjoner og fancy løsninger.

Nytt cockpitbord

Båten har vokst i bredden, og særlig bak. Cockpiten har vokst. Nyheten får et stort cockpitbord, og det kan utstyres som en bysse med bluss og kjøleboks. Her er det også plass til plotter, samt kompass.

Technical data *

Loa 11.40 m

Hull length 10.99 m

LWL 10.40 m

Beam 3.88 m

Displacement 7.60 t

Ballast 2.20 t

Draft 1.99 (1.62) m

Sail Area 74 m2

Mast above WL 17.30 m

I 14.70 m

J 4.30 m

P 14.00 m

E 5.10 m

Engine: Volvo D1-30 20.1 hp kW/27.3

Water cap. 300 l

Fuel cap. 160 l

Cabins std. 2

Cabins opt. 3

Head 1

CE Cat A

Design: Judel/Vrolijk & co

Interior design: Water Vision

* All measurements are approximate