Smått er smart

Elan 210 ble en snakkis i vinter, men splitter nye Fabola Campus gir mer for pengene. Vi har testet nyhetene mot hverandre i Stockholms skjærgård. Se video.

Publisert Sist oppdatert

2011 kan bli året da publikum åpner øynene for mindre smarte turseilere. Elan har vist at små båter kan være smarte og sexy, og skape store overskrifter. Flere verft vil nok følge, særlig om Elan lykkes i markedet, og slik ser det ut til å bli. Kun i løpet av våren har verftet fått 50 bestillinger i en tid hvor veldig mange verft sliter i motbakke. Fabola Campus har også en ny modell i samme prissegment. Segling og Seilas har testet båtene mot hverandre.

Har det meste

Elan 210 er bygget til samme standard som sine storesøsken, og har det meste av det en moderne skaprseiler skal ha. Baugspryd, doble ror, chines og fathead storseil. Båten fungerer. Kanskje bedre som en dagsturbåt enn en turseiler, men den er like morsom som den ser ut til å være. Vi hadde kun 7,6 knop på loggen, men Curt Gelin som testet dagen før hadde 11,5 knop med revet storseil og gennaker. Men Bernt Lindquist har seilt Campusen i 14 knop.

Se film av Elan 210 fra Dusseldorf-messen her

Tre års utvikling

Bernt Lindquist bak Fabola og Campus-båtene har produsert enkle trailbare seilbåter siden 80-tallet, og vet hvordan det skal være.

– Jeg har brukt tre år på å utvikle denne båten, og mer tid enn hva jeg har brukt på de større seilbåtene. Alt må stemme, men det kan ikke bli for tungt, eller for dyrt. Campus er litt lengre i skroget og veier 150 kilo mer. Mens Elan er en sporstbåt, er Campus en bedre turbåt. Den har en kjøl som vippes helt inn i skroget. Det gjør det umulig med en bulb, mens Elan har gått for en racingkjøl som kan heves med taljer og vinsjen. Denne løsningen er bedre for seil, men mer tungvint for sjøsetting fra henger. Bernt Lindquist håper på å selge 25 båter i året, men vil helst se det doble salget. Så langt har det gjerne vært eldre mennesker som skal ha en letthåndterlig båt som har stått på kundelisten.

Se film fra førtse prøveseiling av Fabola Campus her

Størst er billigst

På prislisten koster Elan 210 250 000 svenske kroner, mens Campus koster 288 000. Men Campusen blir billigere, fordi prisene er levert verft, og om du ikke planlegger å hente båten i kombinasjon med en seiltur i Adreaterhavet, så er Campusen billigere. Campusen selges også med seil inkludert. Men campus kan levers med langt mer omfattende utrusting, og da flyr prisen i været. Løftbart tak er ekstra, byssa er ekstra, strømopplegget osv. Du kan til og med få båten levert med pumpedo med septiktank.

Elan mest sporty

Mats Runstrøm som selger Elan 210 var ganske sikker på at hans båt var raskest. Bernt Lindquist hadde stor tro på egen design. Jeg tror begge ble ganske overrasket, fordi forskjellene var ikke så store. Campusen er en større båt. Det føles på seilegenskapene også. Elan 210 er en stor jolle. Den er mer responsiv, og sporty. Campusen er tryggere og kjedligere. På slør var Elan merkbart raskere under de skiftene forholdene vi hadde. Det var spesielt i akselerasjonen at Elan tok noen meter. På kryss var båtene jevnere. Først var Campus klart raskere, med bedre høyde, men etter å ha byttet rormenn, var det motsatt. Campus ah en litt lenge vannlinje den drar nytte av, mens Elan har litt høyere mast.

Like men ulike

Begge båtene er morsomme å seile, og heller ikke så ulike fartsmessig. Campus er tegnet for å kunne lastes med turutrustning. Den har mer volum for å være større under dekk. Skulle jeg på en to ukers seiltur med familie, så er Campusen det beste valget. For å ha båten mest for seilgleden, så er Elan valget.

Data

                     Campus 7,4          Elan 210

Lengde                  7,45 m             6,60 m

Skroglengde         7,26 m             6,34 m

Bredde                   2,59 m             2,50 m

Dybde              0,3/1,75 m    0,50/1,55 m

Vekt                       1100 kg             950 kg

Storseil                15,2 kvm   14,7/16,7 kvm

Fokk                     10,3 kvm           11,6 kvm

Testen kommer i Seilas.

Taket på Campusen kan heves, slik at det blir ståhøyde.
Bernt Lindquist har gitt skroget mye volum.
Elan 210 er svært trendy i linjene.
Testseilingen i Stockholmsskjærgården var under skiftende forhold.