Heitmann har solgt mange Sun Odyssey 409 i år.
Bavaria selger flere båter, opplyser May Len Stensaker.

Mer fart i seilbåtimporten

Importstatistikken viser en vekst på 35 prosent for seilbåter over 5,5 meter hittil i år.

Publisert Sist oppdatert

I løpet av årets fire første måneder er det importert seilbåter for 90 millioner kroner til Norge. Dette er en vekst på hele 35 prosent sammenlignet med samme periode i fjor, viser tall fra Statistisk Sentralbyrå.  Dette gjelder plastbåter over 5,5 meter.

Når det gjelder plastbåter over 5,5 meter er samlet import på  446 millioner kroner, som er fem prosent ned fra samme periode i fjor. Nedgangen finner sted i kategorien for motorbåter med innenbordsmotor, mens det altså er vekst for seilbåter og båter med utenbordsmotor, ifølge tallene.

–    Vi opplever vekst i salget for Bavaria-seilbåter. Gunstig eurokurs bidrar til dette, men fortsatt er salget tregt og marginene presset, sier May Len Stensaker, som er eier av Lunde Båt. En ny generasjon båter signert BMW Designgroup som kom i salg i fjor har også bidratt til å sette mer fart i salget for markedslederen innen seilbåter i Norge de siste ti årene.

Heitmann meldte allerede i april om at salget hadde passert 20 båter, og at han var utsolgt i år for slageren Sun Odyssey 409.

–      Salget vårt er omtrent på nivå med fjorårets. First 35 og 40 selger bra, og Sense er blitt godt mottatt. Vi har i år konsentrert oss om å holde marginene fremfor å presse salgsvolum, sier Morten Herregården på sin siste dag for Normar, som importerer Beneteau til Norge.

Han mener at importveksten ikke nødvendigvis reflekterer en salgsøkning fra  i fjor, men det faktum at importørene har tatt inn flere båter, og at ikke alle nødvendigvis er blitt videresolgt til sluttkjøper ennå.