Roser Najad-verftet

Jonny Blomvik kjøpte i 2006 en Najad 440 C med aktercockpit. Båten hadde flere mangler, og eieren holdt på å gå til rettsak. – Men nå fungerer alt som det skal, og verftet har gjennomgått store positive endringer på kort tid, mener Blomvik.

Publisert Sist oppdatert

OVER: Jimmy Johansson, Magnus Ridderstad, Hilde Flatvoll og Jonny Blomvik .Foto: privat.

Båten var den andre i rekken som verftet bygde av denne typen. Det viste seg at den hadde flere mangler, som blant annet ble omtalt i Seilas nr 4 2008.

De største problemene var styresystemet, drivstoff opplegget og skinnen til storseilskjøtet. Samt en del andre småting, som givere til tankene og en del kosmetiske ting.

 Noe av dette ble tatt underveis i «Alfred perioden», vi hadde jo også store problemer  med trimmen på båten.

Valgte tillitt fremfor rettsak

– Jeg var ganske frustrert i høst, båten virket fremdeles ikke, og jeg hadde holdt på i fem år, forteller Blomvik. Ting ble alltid utsatt til høsten, slik at det kunne gjøres i løpet av vinteren, og når våren kom, så var dem ikke ferdige, eller ting var jukset til. Jeg tok en prat med Peter Heitmann høsten 2010, og han var helt enig med meg at dette ikke holdt mål. Jeg fikk høre at det var ansatt en ny direktør Mikael Gustavsson, som skulle tiltre i november. Vi ble enige om å få han til Norge slik at vi kunne møte han, og det hadde vi i slutten av oktober. Jeg hadde ikke veldig store forventninger, da jeg hadde hatt veldig mange møter med dem før.  Blomvik hadde dermed valget mellom to ting; enten gå til retten å prøve å heve kjøpet, eller tro på en mann han egentlig ikke hadde noe tillit til. Blomvik hadde imidlertid ikke lyst på en lang runde i retten, så han ga mannen en sjanse. Det viste seg å være veldig lurt.

 

–Båten kom ned til verftet november, og arbeidet ble startet med en gang. Det ble laget en lang liste over ting som måtte utbedres, og jeg ble orientert underveis om når deler var bestilt, ankommet, og montert, samt hvem som gjorde jobben.

 

– Fantastisk jobb

Noe av arbeidet var å bygge om dieseltanken enda en gang, bytte rør fra tank til motor, samt sette inn nye dieselfiltre. Det ble satt inn nye givere til tankene, skinnen til storseilskjøtet ble byttet til en kraftigere, cockpitbord ble lakkert på nytt, og alle hakk og riper i båten ble reparert, inkludert de Blomvik jeg hadde laget selv.

Lagrene på ankerspelet byttet samt en del andre kosmetiske ting.

– Nå fremstår båten som ny, og alt fungerer for første gang. Vi testet den ute i mye vind for å se om motoren ville stoppe slik den pleide, men den gikk som en klokke. Så nå er jeg endelig fornøyd med båten, sier en glad Najad-kunde, som også mener at det vriker som om folkene ved Najad-verftet har fått tilbake det gode humøret.

 

Den norske Najad-eieren roser Mickael Gustavsson for å ha gjort en jobb han ikke trodde var mulig, nemlig å snu verftet, slik at både vi som seiler Najad, og de som jobber der kan være stolte av produktet. Og dette  på bare seks måneder, det er  helt fantastisk, roser Jonny Blomvik.