Bavaria 36 testet i Oslofjorden på torsdag. Vinden økte etter hvert til 20 knop.
Med 27 hk blir distansene korte.Marsjfart på 6,5 knop.
Du må gå innenfor vantene for å komme frem på dekk.
Cockpiten fungerer greit, og passer best for turseiling.
Det er trangt mellom ratt og cockpitbenken.
Det oppgraderte rullestorseilet holdt en fin form.
Garmin har fått elektronikk fra Garmin. Her krysser vi med autopilot etter vindinstrumentene.
Testbåten hadde tre lugarer.

Bavarias beste

Vi har testet Bavaria 36 Cruiser under friske forhold. En meget god turseiler, men ikke feilfri.

Publisert Sist oppdatert

Seilas var på torsdag og seilte Bavaria 36 Cruiser i forbindelse med en test av Garmins nye elektronikkprodukter. Utstyr som nå selges sammen med de tyske båtene. Får vår del var dette vår første tur under seil med båten, og hvilken dag. Vinden kom, og vi målte over 10 m/s på vindmåleren.

Seiler bra

36-foteren bygger på samme ideer som de andre båtene fra Bruce Farr. Mindre fokk, og større storseil. Riggen ut mot reka, og skjøtepunktet på hyttetaket. Båten er en bedre profil på både kjøl og ror. Alt dette bidrar til bedre seilegenskaper, særlig på kryss. Vi tipper i noen tilfeller over 6 knop, men holdt oss for det meste mellom 5,5 til 6,0 knop. Da med en sann vindvinkel på 40 grader, eller effektiv på 28 grader. Dette var med rullestorseil og fast tre-bladers propell. På slør seilte vi mellom 7 og 8 knop.

Det er trangt mellom ratt og cockpitbenken.
Cockpiten fungerer greit, og passer best for turseiling.

Trangt ved rattet

Bavaria har påkostet seg et bedre styresystem. 36-foteren er direkte og fin på styringen. Rorvinkelindikatoren på autopiloten viste at vi hadde rorbladet noen få grader mot le, men en slik vinkel vil roret gi bedre løft, noe som forbedrer høyden. Båten har en perfekt balanse, men en snev av sporty seilegenskaper.

Verfet har satt på et stort ratt, men det gjør det rangt å komme seg forbi styringen. Den eneste muligheten er å tråkke på cockpitbenken. Her kunne verftet gjort cockpitbenken litt smalere.

Bavarias doble storseilskjøte system trimmet fra cockpithytta er jeg lite glad for. Systemet gjør at man kan trimme bommen opp mot lo, slik man gjør med en løygang, men systemet krever trening, og gjør ikke seilingen enklere.

Vi var om bord i Bavaria 36 i vinter. Les: Kjempe på 36-fot

Det oppgraderte rullestorseilet holdt en fin form.

Fine seil

Testbåten var utstyrt med oppgarderte seil fra Elvstrøm. Med litt trimming fikk vi en bra form på seilene. Spiler i storseilet gjør stor forskjell når man har rullemast. Personlig ville jeg valgt vanlig storseil med vogner i masta og lazy-jacks. Seilarealet var supert for de forholdene vi hadde. Båten virker stiv og trygg.

Å sette vantene ut i rekka sparer verftet penger. En bred rigg gjør masten stivere, noe som gjør at masteprofilen kan bli lettere, noe som også gjør båten stivere. Bakdelene med vantene plassert helt ut, er at det blir kronglete å komme frem på fordekket.

Bavaria har tredd linen til rullefokka under rekkestøtten. Det øker friksjonen og gjør at tauet blir raskere slitt. Ryker tauet til forseilsrulla i mye vind, kan det bli lite trivelig om bord.

Bavaria 36 testet i Oslofjorden på torsdag. Vinden økte etter hvert til 20 knop.

Bra med større motor

Testbåten har er oppgradert motor fra 18 til 27 hk. 18 hk blir i det minste laget for en båt på 7 tonn. Volvo-motoren har et behaglig gange, og ved 2500 omdreininger gikk vi 6,5 knop. Da kommer man seg kjapt ut fjorden. Maks turtall er på 3200 omdreininger, og det oppnådde vi. Da var farten på 7,5 knop. Det koster 18 000 å oppgradere fra 18 til 27 hk.

EU-regler tilsier at det er en vifte fra motorrommet. På 36-foteren var viftestøyen sjenerende, særlig på lavt turtall. Nye båter har en slik vifte som er viktigst i varmere land. Mange norske båtkjøpere har installert en bryter, slik at man kan skru av vifta når man kjører på lavt turtall.

Testbåten hadde tre lugarer.

Beste Bavaria

Farr har gitt Bavaria et stort løft, kanskje ikke på det visuelle, men både teknisk og seilmessig. Jeg har seilt alle de nye Bavaria-modellene utenom de to modellene over 45 fot, så syns jeg at 36-foteren er den beste. Den nøkterne stilen syns jeg også passer best for båter under 40 fot. Planløsningen i 36-foteren er super. Flott bysse. Stor salong, og en imponerende eierlugar forut. I to lugarsversjon får man også et gedigent bad, og masse stueplass.

Elektronikkpakken om bord var også suveren. Jeg ville valgt en Garmin 720 fremfor den langt mer kostbare 6008 som båten hadde som plotter, og heller brukt pengene på en foldepropell. Jeg håper at sport-serien til Bavaria slår an. Så langt er det kun 40-foteren som leveres i denne utgaven. En 36-foter i sportsutgave ville passe mitt behov godt. Skroget er så godt at det fortjener bedre dekksutstyr, høyere mast og litt lavere vekt.

Les om Bavaria 40 Sport her

Et godt kjøp

Bavaria 36 cruiser starter på 840 000, men vil nok tippe millionen med det ustyret som en slik båt krever. Jeg tror at verditapet på denne båten vil være minimalt . Mye tyder på at det er de billigere seilbåtene som holder seg best i pris, i hvert fall på ett ti års perspektiv. 36-fote er også den størrelsen hvor etterspørselen etter bruktbåter er størst.

Bavaria 36 cruiser er en flott turseiler. Seilbildet fra verftet.