Fra Groupama til Maxi

Etter å ha jobbet i 18 måneder med det franske VOR prosjektet, går Magnus Woxén nå til Najad-eide Maxi der han skal utvikle den nye Maxi11.

Publisert Sist oppdatert

Magnus Woxén er allerede på plass på Orust der han nå jobber for fullt med Maxi11 på design og utvikling før den første båten skal på vannet i slutten av august. forhåpentligvis i tide for Ôppet Varv utstillingen.

 

Woxén som var tiltenkt rollen som vaktleder på det franske Groupama prosjektet, i så fall hans femte Whitbread/Volvo Ocean Race, fant Maxi11 så interessant at han nå har forlatt franskmennene til fordel for dette prosjketet som han nå får hovedansvar for å fullføre. Maxi11 fikk stor oppmerksomhet allerede under båtutstillingen i Dusseldorf i januar, til tross for at båten da bare fantes på tegnebrettet.

Magnus Woxén som ved siden av sin havseilerkarriere også vant Mesternes Mester regatta i Sverige i 2008 har klare ambisjoner om at båten skal bli en skikkelig racer som med relativt enkle grep skal kunne konvertere til en komfortabel turbåt for familien. Maxi Design Team, der Pelle Petterson fremdeles er en sentral figur, jobber nå med ulike interiøralternativer der også publikum har kunne komme med innspill.

 

- Dette er riktig tid for meg å komme inn i prosjektet, sier Woxén som dermed fremdeles har mulighet til å påvirke den videre prosessen. - Tidspress blir en stor utfordring og akkurat nå er vi inne i en ekstremt intent periode frem til sommeren.

 

Hans erfaring fra forskjellige båter, som Whitbread 60 og VO 70 gjørt at han vil kunne se ting med friske øyne og bidra med nye ideer på design.

 

For Najad-eide Maxi er dette en ny vei å gå. Maxi som ble startet av Pelle Petterson. Lars Wiklund og Stellan Westerdahl for rundt 40 år siden er et etablert merkenavn, mest kjent for familiebåter. Det samme er dagens eier, Najad. Skal Woxén nå endre dette  konseptet?

 

– Jeg har akkurat startet i jobben, så det er tidlig å si, men jeg ser på Maxi som et velkjent merke med 16 000 solgte båter. Da Maxi 77 ble lansert var det mye nytenking og Pelle Petterson sto for mye innovasjon innen seilbåtproduksjon.

 

Det fantastiske med design og utvikling er at du kan endre ting raskt. Vi skal nå bruke arven fra Maxi til å styrke merkenavnet med ny drakt. Maxi11 blir en skarpseiler som raskt kan konverteres til en familieorientert turseiler.

- Så sant det er to båter på sjøen, er det et race! sier Magnus Woxén.

Groupama
Fra Groupama til Maxi