Miljøvennelig bunnbehandling holder mål

Sven Jansen behandlet båten sin med Cuprotect, et antigroe-system som skal vare i ti år. Her er rapporten etter fire år.

Publisert Sist oppdatert

Store bildet: Etter å ha ligger over to år i sjøen ble bunnen fin etter høytrykkspyling.

Cuprotect er antigrosystem som består av epoxy og kobberpulver. Systemet krever fagpersonell for å påføre, men om det holder i ti år, så er det lønnsom økonomi.

I sesongene som kommer skal systemet fra Cuprotect testes ut. Med den løsningen skal jeg slippe å tenke på bunnstoff i ti år. Den store miljøgevinsten ved dette produktet ligger i å unngå spredning av bunnstoffet ved opptak og rengjøring av båtene om høsten, i tillegg til at utlekking i vannet reduseres. Når bunnstoffet skal fjernes må dette håndteres på forsvarlig måte.
– Båten har fått skikkelig bunnbehandling, og to-komponent epoxyprimer påføres i to trinn. Kobber– nikkel legeringen sprøytes inn i epoxyen, noe som gjør at det ikke lekker, samtidig som det skjer en oksydasjonsprosess på overflaten. Behandlingen er dyr, rundt 1.000,- per kvm, fortalte Jansen før testingen startet.

Les saken her.

Konklusjon etter snart 4 år i sjøen

Etter ca to år og fire måneder i sjøen siden forrige inspeksjon på land (10. september 2008) fungerer Cuprotect etter prosjektets oppfatning fremdeles tilfredsstillende. Denne konklusjonen er basert på erfaringsgrunnlag og sammen likning mot tidligere benyttet Jotun Non-Stop (selvpolerende bunnstoff), Seajet Ecospeed (silikonbasert giftfritt bunnstoff) og CoatZyme fra BioLocus.

”Slim/groe” lot seg fjerne med høytrykk spyler og børsting. Tatt i betraktning at båten har vært i sjøen i to år og fire måneder, og hovedsakelig ligget i ro i over ett år, ser det ut til at bunnstoffet fremdeles fungerer tilfredsstillende. Ett tilsvarende forsøk i England viste at det dannet seg ett slimlag etter lang tids stille ligge. Leverandøren presiserer at grundig rengjøring er viktig ved opptak, da evt. rester av slim eller groe kan medføre at Cuprotect ikke fungerer tilfredsstillende ved utsetting. Dette vil bli fulgt opp og undersøkt kommende sesong.

Videre planer

Båten vil bli liggende på land frem til våren (april 2011) i Grimstad, noe som også vil være av interesse for prosjektet for å se effekten av vinteropplag på land.

Prosjekt ”Ren Glede II” drives parallelt med det løpende prosjekt. ”Ren Glede II” ble i juli 2010 påført ett nytt vannbasert bunnstoffet fra Jotun som er et eksperimentelt alternativ under utprøving. Som en referanse ble vanlig Jotun Non-Stop påført halve skroget. Effekten av bunnstoffet ble jevnlig kontrollert i løpet av sommeren og høsten. Det var i denne perioden ikke mulig å observere noen form for begroing eller forskjell på de to. Etter tre ukers ”stilleligge” på Killingen i Oslo dannet det seg en stripe med det jeg antar er alger i vannlinjen. Det lot seg enkelt vaske bort med kost. Det kan synes som om denne stripen var noe kraftigere på det vannbaserte bunnstoffet. Utseilt distanse i 2010 var ca. 530 Nm / 90 timer totalt. Båten ligger nå i boblehavn utenfor Fredrikstad. Avhengig av tilstand på bunnstoffet til våren vil vi vurdere å benytte det også kommende sesong.