Farr 400 prøveseilt
Den nye Farr 400 en nettopp sjøsatt og skal denne uken testseiles i Dubai.
Testseilasene i Dubai går denne uken med Dee Smith, Farr Yacht Design's Luke Shingledecker og Bill O’Malley fra Farr Yacht Sales. Båten er bygget i UAE av Premier Composite Technologies.
Farr 400 er en rask 40 foter som i likhet med RC44 er laget for å få plass i en standard 40ft container for rimeligst mulig transport mellom kontinentene. Skroget er moderne stor bærekraft foran og en markant knekk mellom side og bunn akterover
Spesielt for båten er en metallfinne i T-format som kan heves og senkes mellom 2.9 og 1.98m dypgående. Denne operasjonen kan tas ved hjelp av vinsj i cockpit på pidestall.
Riggen er fra Southern Spars i karbon i mast og bom med to sett salingshorn som peker 22 grader akter. Masten er i to seksjoner for containertransport og har doble akterstag da storseilet er fathead. Skjøtet er tyskersystem.
Under dekk er det et typisk regatta interiør med fire rørkøyer, kjemisk toalett og seter og bord i karbon.
Båten er ment å skulle ha et mannskap på åtte, den får en IRC rating på 1.230. Basis pris uten seil, elektronikk, transport og MVA er USD 395,000. Den selges i Storbritannia gjennom Boat Sales International.
Tallene under sammenligner Farr 400 med den 15 år gamle Farr 40.
Farr 40 Farr 400
LOA 12.41m 11.80m
Bredde 4.03m 3.42m
Dypg kjøl opp 1.98m
Dypg kjøl ned 2.60m 2.90m
Depl 4945kg 4130kg
Ballast 2250kg 2464kg
Seilareal kryss 102.8 kvm 102kvm
Seilareal lens 235kvm
I 16.20m 15.6m
J 4.71m 4.45m
P 16.70m 16.15m
E 5.90m 5.80m