Farr 400 prøveseilt
Farr 400 prøveseilt

Farr 400 prøveseilt

Den nye Farr 400 en nettopp sjøsatt og skal denne uken testseiles i Dubai.

Publisert Sist oppdatert

Testseilasene i Dubai går denne uken med Dee Smith, Farr Yacht Design's Luke Shingledecker og Bill O’Malley fra Farr Yacht Sales. Båten er bygget i UAE av Premier Composite Technologies.

Farr 400 er en rask 40 foter som i likhet med RC44 er laget for å få plass i en standard 40ft container for rimeligst mulig transport mellom kontinentene.  Skroget er moderne stor bærekraft foran og en markant knekk mellom side og bunn akterover

Spesielt for båten er en metallfinne i T-format som kan heves og senkes mellom 2.9 og 1.98m dypgående. Denne operasjonen kan tas ved hjelp av vinsj i cockpit på pidestall.

Riggen er fra Southern Spars i karbon i mast og bom med to sett salingshorn som peker 22 grader akter. Masten er i to seksjoner for containertransport og har doble akterstag da storseilet er fathead.  Skjøtet er tyskersystem.

Under dekk er det et typisk regatta interiør med fire rørkøyer, kjemisk toalett og seter og bord i karbon. 

Båten er ment å skulle ha et mannskap på åtte, den får en IRC rating på 1.230. Basis pris uten seil, elektronikk, transport og MVA er USD 395,000. Den selges i Storbritannia gjennom Boat Sales International.

Tallene under sammenligner Farr 400 med den 15 år gamle Farr 40.

                             Farr 40      Farr 400

LOA                     12.41m         11.80m

Bredde                   4.03m          3.42m

Dypg kjøl opp         1.98m

Dypg kjøl ned         2.60m          2.90m

Depl                      4945kg        4130kg

Ballast                   2250kg        2464kg

             

Seilareal kryss  102.8 kvm       102kvm

Seilareal lens                            235kvm

I                             16.20m          15.6m

J                              4.71m          4.45m

P                            16.70m        16.15m

E                              5.90m          5.80m